چکیده:
سیستم های نظارت تصویری یکی از رایج ترین سیستم های هوشمند حمل ونقل هستند. در این تحقیق، راهنمایی تهیه شده است که به وسیله آن می توان سطح نظارت تصویری مورد نیاز هر محور از شبکه راه های کشور را تعیین کرد. ابتدا شاخص هایی از قبیل حجم ترافیک، نرخ تصادفات و وجود کاربری های مختلف مطرح شده و با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی و نظرسنجی از کارشناسان و مسئولان مرتبط هر یک از شاخص ها امتیازدهی شده است. سپس با استفاده از امتیازاتی که برای هر یک از شاخص ها به دست آمده، کاربرگی برای اولویت بندی و تعیین سطح نظارت مورد نیاز راه ها تهیه شده است. برای هر محور مورد بررسی، آمار مربوط به آن با استفاده از آمار ارائه شده توسط مراجع ذی ربط، جمع آوری و امتیاز هر راه محاسبه و سطح نظارت تصویری مورد نیاز آن محور مشخص می شود. راهنمای تهیه شده در 30 کیلومتر ابتدایی محور کرج- چالوس به عنوان یک محور نمونه پیاده سازی و مشخص شده که تنها در نقاط مهم این محور نیاز به نظارت تصویری وجود دارد و نیازی به پوشش پیوسته در این محور وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"انتخاب موقعیت مناسب براینصب سیستم نظارت تصویری در جادهها سید محمد سادات حسینی{P1P}تاریخ دریافت:1388/02/31 افشین افراشته{P2P}تاریخ پذیرش:1388/05/18 نازنین صادقی{P3P} چکیده {IBسیستمهای نظارت تصویری یکی از رایجترین سیستمهای هوشمند حملونقل هستند،دراین تحقیق،راهنمایی تهیه شده است که به وسیله آن میتوان سطح نظارت تصویری مورد نیازهرمحور از شبکه راههای کشور را تعیین کرد.
برای هرمحور موردبررسی،آمار مربوط به آن با استفاده از آمار ارائه شده توسط مراجع ذیربط،جمعآوری وامتیاز هرراه محاسبه و سطح نظارت تصویری مورد نیاز آن محور مشخص میشود.
در این مقاله،راهنمای به کارگیری نظارت تصویری با توجه به اهداف اصلیمورد انتظار از سیستم و با استفاده از روش ارزشدهدی چند منظوره،ارائه شده و اساس آنسطح نظارت تصویری مورد نیاز در قسمتی از محور کرج-چالوس تعیین شده است.
»برایرسیدن به این چشمانداز،مجموعهای از اهداف اصلی تعیین و برای بررسی عواملمؤثر در تعیین موقعیت به کارگیری نظارت تصویری،شاخصهایی مشخص شده وبا استفاده از تحلیل سلسلهمراتبی میزان اثربخشی هریک از شاخصهای به دستمیآید.
اهداف اصلی این مطالعه که با توجه به نظر کارشناسان حملونقل کشور تعیین شد،عبارتند از: -بهبود مدیریت حوادث ترافیکی؛ -بهبود عملیات بهنگام کنترل ترافیک؛ -پشتیبانی و حمایت از سیستم نظارت براجرای قوانین؛ -بهبود مدیریت ترافیک در شرایط اضطراری مانند کولاک و توفان؛ -تسهیل به کارگیری راهبردهای مدیریت تقاضای سفر؛ -بهبود عملیات حملونقل چند وسیلهای و ترکیبی؛ -تکمیل بانک اطلاعاتی مربوط به برنامهریزی سیستمهای حملونقل؛ پشتیبانی خدمات اطلاعرسانی به مسافران."