چکیده:
محیط آکنده از ترس، نگرانی و اضطراب، امکان فعالیت های اجتماعی-اقتصادی را از شهروندان سلب نموده، زمینه گرایش آنان به انفعال و سرخودردگی و یا انواع واکنش های مخرب و احتمالا پناه بردن به انحرافهای اجتماعی که از مصداق های بارز عدم مشارکت اجتماعی است را افزایش می دهد.
گرچه استفاده از ابزارهای دفاعی – نظامی همواره به عنوان راه کاری موثر جهت برقراری آرامش و ایجاد محیطی امن به منظور تمهید فعالیت های اجتماعی – سیاسی مد نظر بوده است، اما تجربه نشان داده ساز و کار مزبور در عمل نتوانسته امنیتی جامعه و فراگیر ایجاد کند. از این رو، ضرورت وجودی نگرشی جدید به مفهوم امنیت که از ابزار فراتر از روش های متداول بهره جوید، به خوبی احساس می شود.
از آنجایی که اختلاف درون جامعه ای ، بستر شیوع و گسترش نا امنی می باشد، برای دستیابی به امنیت پایداری بایستی درون مایه های روابط و تبادلات اجتماعی را مورد باز تعریف قرار داد. بدین معنی که مناسبات اجتماعی بیش از آن که مبتنی بر اجبار و بر اساس منافع فردی یا گروهی باشد، بایستی بر قرارداد و تعهد پایه گذاری شود. از این رهگذر مقوله ای با عنوان سرمایه اجتماعی ناشی از همدلی و اعتماد همگانی جهت ایمن سازی فضای زیست عمومی شکل می گیرد که می تواند زیر ساخت یک نظام امنیتی پایدار را تشکیل دهد. مقولاتی می تواند به مثابه سرمایه اجتماعی تلقی شود که ریشه در وجود همه آحاد جامعه داشته باشد و همگان به نحوی در آن ذی نفع باشند. مقوله دین با آموزه تامین سعادت و اعتلای جنس بشر که از سوی راهبرانی فارغ از دغدغه و منفعت شخصی بلیغ می شود با برخورداری از قابلیت ایجاد ساز و کار کنترل درونی در افراد و باز داشتن آنان از گرایش به رفتارهای منفی، امنیت-این نیاز مبرم همگانی – را به ارمغان می آورد.
چنانچه حوزه کارکرد این آموزه از فرد به جامعه کشیده شود و اساس امنیت اجتماعی قرار گیرد، به دلیل تاثیر مثبت خویشتن داری، ضریب امنیتی بشدت تقویت و از دامنه ناهنجاری های عمومی به شکل چشمگیری کاسته می شود.
Environment full of fear, worry and anxiety prevents citizens from doing
their social and economic activities; and enhances the probability
for their tendency towards frustration or various destructive reactions
and sticking to social deviations which are clear proofs for lack of social
contribution.
Although utilizing defensive-military means has constantly been considered
as an effective approach to establish tranquility and a safe environment
to take care of social-political activities, the existing experience
indicates that the mechanism in mind has not managed to establish
comprehensive security. Therefore, the necessity for treating the concept
of security in a new way through benefiting from some innovative
approaches is felt more than ever.
Whereas the conflicts inside a society lead to spread of insecurity, it is
pretty necessary to revise the themes of social relationships and trade-
offs in order to achieve sustainable security. That is to say, rather than
establishing social terms on the basis of compulsion and on individual
or group interests, it should be based on conventions and commitments.
In this way, an issue known as social capital originated from accord and
public trust is formed to make the public environment safe which in
turn can form a sustainable security system.
Issues which originate from the outlook of all the individuals of the
society; and the people who have interest in them can be considered as
social capital.
The issue of religion together with doctrine of supplying mankind’s
prosperity by religious leaders who are disengaged from personal interests
brings security and the public imperious need with itself through
benefiting from establishment of internal control mechanism among
people and preventing them from having tendency toward undesirable
behaviors. Provided that the operation domain of this doctrine is generalized
in the society and becomes the basis of social security; due to the
positive effect of inhibition, security coefficient is highly reinforced and
range of public abnormalities will significantly mitigate.