چکیده:
ما در حال وارد شدن به عصر جدیدی به نام عصر دانش هستیم. در این عصر منبع مورد نیاز رفاه؛ دانش، کارکنان آموزشدیده و ایدههایشان است که تامین این منابع، بخشی از وظایف دانشگاه اسلامی محسوب میشود. در واقع؛ دانشگاهها دانش و نوآوری را تولید و از طریق دانشآموختگان و دیگر فرمهای انتقال دانش، به جامعه منتقل میکنند. در میان همة فرمهای انتقال دانش، دانشآموختگان با صلاحیت، بالاترین تاثیر و اهمیت را در فرایند انتقال دانش دارند. در واقع؛ دانشآموختگان با دانش، بایستی راه حلی برای مسائل جامعه باشند. هدف : هدف این مقاله پرداختن به تشریح مهارتها و خصایص ضروریای است که دانشگاه اسلامی بایستی در دانشجویان برای خدمت به جامعه در این عصر پرورش دهد. روش : روش انجام پژوهش، نظریة برخاسته از دادههاست. یافتهها: خصوصیت و مهارتهای(شایستگیهای) مورد نیاز دانشآموختگان دانشگاه اسلامی برای تامین نیازهای جامعه در این عصر عبارتند از: تقوا و روحیة وظیفهشناسی و مسئولیت، هوشمندی، انطباقپذیری و توانایی کار میانوظیفهای و میانرشتهای، خلّاقیت و نوآوری و کارآفرینی، انعطافپذیری، روحیة کار تیمی و گروهی. نتیجهگیری: دانشجویان از طریق مشارکت در آموزش دانشگاهی باید خصوصیات و مهارتهای لازم را کسب، آنها را به جامعه منتقل و در سرتاسر جامعه و اقتصاد به کار ببرند
خلاصه ماشینی:
یافتهها: خصوصیت و مهارتهای(شایستگیهای) مورد نیاز دانشآموختگان دانشگاه اسلامی برای تأمین نیازهای جامعه در این عصر عبارتند از: تقوا و روحیة وظیفهشناسی و مسئولیت، هوشمندی، انطباقپذیری و توانایی کار میانوظیفهای و میانرشتهای، خلاقیت و نوآوری و کارآفرینی، انعطافپذیری، روحیة کار تیمی و گروهی.
بنابر این، آنها باید بتوانند به رویدادهای غیر قابل پیشبینی Cooper McMahon Randel Arundel & Bordey Upton Forsythe پاسخ دهند.
طبق تحقیق گان آسکاران(1999) نیروی کار مورد نیاز در این عصر که یکی از مصادیق آن دانشآموختگان دانشگاه است، باید واجد ویژگیهای ذیل باشد: دانش کار تیمی و مذاکره، دانش کار با فناوری، کارکنان توانمند شده، نیروی کار چند وظیفهای و چند زبانی، تیمهای خودگردان، پاسخگو در مقابل تغییرات بیرونی، سرعت انطباقپذیری با محیطهای جدید کار، سرعت توسعة مهارت جدید، سرعت دسترسی به اطلاعات جدید.
طبق تحقیق ایروانی و کریش نامورتی(2007) دانشآموختگان آموزش چندگانه Sharp Plonka Foray & Lundvall Plonka Hopp & Van Oyen Dahlgren Cross Training Iravani & Krishnamurthy مشارکتکنندههای اولیه، مشارکتکنندگان بعدی انتخاب شدند.
جدول 5: نتایج بررسی الگوی پیشنهادی بر اساس ادبیات و اسناد (رجوع شود به تصویر صفحه) § بحث و نتیجهگیری طبق نتایج تحقیق، برای اینکه دانشآموختگان دانشگاه اسلامی راه حلی برای مسائل جامعه باشند و نیازهای جامعه را تأمین کنند، بایستی دارای شایستگیها زیر باشند: تقوا، روحیة وظیفهشناسی و خدمتمحوری؛ هوشمندی، انطباقپذیری و توانایی کار میانرشتهای و میانوظیفهای؛ خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی؛ انعطافپذیری؛ روحیة کار تیمی و گروهی.