چکیده:
فراشناخت یکی از فرآیندهای عالی شناختی است که با سایر قابلیت های شناختی رابطه مثبت دارد و از طرف دیگر به عنوان یک عامل زمینه ساز در بیشتر آسیب های روان شناختی مد نظر قرار می گیرد. هدف این مطالعه مشخص کردن مولفه های فراشناختی بازدارنده و تسهیل کننده نگرانی بود. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. نخست بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای، نمونه ای شامل 318 دانش آموز پسر پایه دوم دبیرستان از منطقه شش آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شد. سپس از آنان خواسته شد تا پرسشنامه های باورهای فراشناختی ولز و کارترایت - هاتون (2004)، حالت فراشناختی اونیل و عابدی (1996) و نگرانی مایر و همکاران (1990) را تکمیل نمایند. تحلیل رگرسیون چند متغیری گام به گام و همبستگی های تفکیکی نشان دادکه باورهای فراشناختی با نگرانی رابطه مثبت دارد و بین حالت فراشناختی و نگرانی رابطه منفی وجود دارد. چهار مولفه فراشناختی کنترل ناپذیری، خودبازبینی، نیاز به کنترل و کفایت شناختی در حدود 46 درصد از واریانس نگرانی را پیش بینی می کنند. مولفه های کنترل ناپذیری، نیاز به کنترل و کفایت شناختی با نگرانی رابطه مثبت دارند و مولفه خودبازبینی با نگرانی، رابطه منفی دارد. براساس نتایج این پژوهش، باورها و حالت فراشناختی با نگرانی، به گونه ای متفاوت رابطه دارند. بنابراین آموزش مولفه های فراشناختی می تواند در کاهش و کنترل نگرانی دانش آموزان موثر باشد.
Metacognition is one of the highest level cognitive process which has positive association with other cognitive function. On the other hand، it is considered as one of the basic factor in most psychopathological conditions .The purpose of this study was to investigate any possible inhibitory or facilitatory role of metacognitive components of worry. In this correlation study، first،318 high school students were chosen by cluster sampling method from 6 educational regions of Tehran.Then، They were asked to fill in the following questionnaires: Wells & Cartwright – Hatton metacognitive beliefs questionnaire (2004)، O'nell&Abedi metacognitive State questionnaire (1996) and Meyer et al worry questionnaire (1990).
Separate sets of correlation and stepwise multiple regression analyses showed that there was a positive correlation between metacognitive beliefs and worry. On the other hand ،there was a negative relationship between metacognitive state and worry. Four metacognitive components (uncontrollability، self- monitoring، need to control and cognitive competence) predict %46 of variance of worry. It was also shown that uncontrollability ،need to control and cognitive competence were positively correlated with worry، whilst self- monitoring was negatively correlated with worry. According to the findings of the present study، metacognitive beliefs and metacognitive state are both associated with worry in a different way. However، manipulation of metacognitive components using interventional training would reduce and control worry in worriers.
خلاصه ماشینی:
"باورها و حالت فراشناختی،بازدارنده یا تسهیلکننده نگرانی محمد حسین سالاریفر1 دکتر حمید رضا پوراعتماد2 دکتر محمود حیدری3 دکتر علی اصغر اصغرنژاد فرید4 چکیده فراشناخت یکی از فرآیندهای عالی شناختی است که با سایر قابلیتهای شناختی رابطه مثبت دارد و از طرف دیگر به عنوان یک عامل زمینهساز در بیشتر آسیبهای روان شناختی مدنظر قرار میگیرد.
یافتهها برای آزمون کردن این فرضیه که باورهای فراشناختی با نگرانی رابطه دارد و پاسخ گفتن به این سؤالها که آیا حالت فراشناختی با نگرانی رابطه دارد و مؤلفههای پیشبینیکننده نگرانی کدامند؟از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری به روش گامبهگام استفاده شد که نتایج به شرح زیر است.
ضرایب همبستگی باورها و حالت فراشناختی با نگرانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول فوق حاکی از این است که بین باورهای فراشناختی و نگرانی رابطه مثبت وجود دارد و ضریب همبستگی آنها(0/63)در سطح p<0/01) معنادار است.
خلاصه نتایج رگرسیون مؤلفههای باورهای فراشناختی برای پیشبینی نگرانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج جدول فوق نشان میدهد،مؤلفه کنترلناپذیری با نگرانی رابطه مثبت دارد و در حدود 34 درصد از واریانس نگرانی را پیشبینی مینماید.
علاوه بر این،مؤلفه کفایت شناختی با نگرانی رابطه مثبت دارد و با توجه به میزان مجذور R ، میتوان گفت:در حدود 46 درصد از واریانس نگرانی،توسط یک ترکیب خطی از این چهار مؤلفه،قابل پیشبینی است.
Metacognition, Thought control and varieties of worry, Anxiety, Stress & Coping, 21(3), 213- 225.
A. D: Assessment of meta-worry and Relationship with DSM-IV Generalized Anxiety Disorder, Cognitive therapy and Research,29(l), 107-121."