Skip to main content
فهرست مقالات

راهکارهای افزایش مالیات های غیر مستقیم در تحقق اهداف برنامه دوم

نویسنده:

ISC (35 صفحه - از 53 تا 87)

کلید واژه های ماشینی : مالیات، مالیات‌های غیرمستقیم، مالیات بر واردات، درآمد مالیات‌های غیرمستقیم، درآمد مالیاتی، مالیات بر مصرف، نرخ تعرفه، مالیات غیرمستقیم در سال‌های برنامه، پایه مالیاتی، پیش‌بینی درآمد مالیات‌های غیرمستقیم

خلاصه ماشینی:

"به عبارت دیگر، چنانچه تغییراتی در متغیرهای اساسی اثرگذارنده بر مالیات غیرمستقیم در سال‌های برنامه دوم به وجود نیاید جایگاه و وضعیت مالیات غیرمستقیم در این صورت چگونه خواهد شد؟و آیا با وضعیت موجود می‌توان به اهداف قانون برنامه دوم دست یافت؟ به منظور پیش‌بینی درآمد مالیات‌های غیرمستقیم ابتدا توابع درآمد مالیاتی در بخش واردات و مصرف و فروش معرفی شده و پس از برآورد این توابع با استفاده از مقادیر از پیش تعیین شده متغیرهای توضیحی مدل در سال‌های برنامه دوم، درآمد مالیاتی در بخش‌های یاد شده پیش‌بینی می‌شود 1 . (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به متوسط نرخ پیش‌بینی شده در قانون برنامه دوم برابر 3/4 درصد برای واردات و نرخ حداکثرکننده درآمد مالیاتی حاصل از سود و عوارض وارداتی، میزان حداکثر درآمد مالیاتی ناشی از سود و عوارض وارداتی و کل درآمد مالیات بر واردات به صورت جدول شماره 6 برآورد می‌شود. جدول شماره 17:پیش‌بینی مالیات‌های بالقوه غیرمستقیم در سال‌های برنامه دوم (میلیارد ریال) (به تصویر صفحه مراجعه شود) بدین ترتیب ملاحظه می‌شود که با انجام اصلاحات یاد شده قسمت اعظم ظرفیت خالی موجود در بخش مالیات‌های غیرمستقیم قابل دسترسی است و موجب دستیابی به اهداف مورد نظر در قانون برنامه دوم می‌شود. 3. افزایش مالیات غیرمستقیم در بخش مالیات بر مصرف و فروش می‌تواند از طریق بسط پایه مالیاتی این بخش با معرفی گروه کالاهای جدید صورت گیرد که با معیار قرار دادن مشخصه توزیعی کالاهای موجود در سبد مصرفی خانوارهای ایرانی و رتبه‌بندی آن‌ها، هشت گروه کالاهای پوشاک و کفش، حمل و نقل، تفریحات و خدمات فرهنگی، بهداشت و درمان، لوازم اثاث منزل، کالاها و خدمات متفرقه و خشکبار و حبوبات برای بسط پایه مالیاتی نتیجه شدند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.