چکیده:
: هدف اصلی این پژوهش ، بررسـی رابطـه ی ویژگـی هـای شخصـیتی مـدیران و معلمان مدارس شهرستان خوانسار با تعهد سازمانی آنان بـود. فرضـیات تحقیـق بـا در نظـر گرفتن پنج ویژگی شخصیتی (روان رنجورخویی ، برون گرایی ، هم سـازی ، تجربـه پـذیری و وظیفه شناسی ) و سه بعد تعهد سازمانی (عاطفی ، مسـتمر و هنجـاری ) مـورد بررسـی قـرار گرفتند. در این پژوهش از روش توصیفی و از نوع همبستگی استفاده شد. جامعـه ی آمـاری پژوهش شامل کلیه مدیران و معلمـان مـدارس شـهر خوانسـار بـالغ بـر ٢٦٦ نفـر در سـال تحصیلی ٨٩ - ٨٨ بود که با استفاده از شیوه ی سرشـماری ، کلیـه ی مـدیران (٣٠ نفـر) و بـا استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم (١٤٠ نفر) از معلمان به عنوان نمونه انتخـاب گردیدنـد. بـرای جمـع آوری داده هـای پـژوهش از پرسشـنامه پـنج عـاملی شخصیت مک کرا و کاستا با ضریب اعتبار ٠/٧٩ و پرسشنامه ی تعهد سازمانی آلن و میر بـا ضریب اعتبار ٠/٧٥ استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده های این پـژوهش ، از نـرم افزار SPSS در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. یافته های تحقیق آشکار ساختند که بین ابعاد پنج گانه شخصیت مدیران و معلمان بـا تعهـد سـازمانی آنـان رابطـه ی مثبت و معناداری وجود دارد. هم چنین نتایج تحلیل رگرسیون به روش مرحلـه ای نشـان داد که از میان ابعاد پنج گانه ی شخصیت ، ابعاد (روان رنجورخویی ، برون گرایـی ، هـم سـازی و وظیفه شناسی ) از توان پیش بینی بعد عـاطفی تعهـد سـازمانی ، ابعـاد (روان رنجورخـویی و وظیفه شناسی ) از توان پیش بینی بعد مستمر تعهد سازمانی و بعد (وظیفه شناسـی ) از تـوان پیش بینی بعد هنجاری تعهد سازمانی برخوردار می باشند
خلاصه ماشینی:
تعهد سازمانی مانند دیگر مفاهیم رفتار سازمانی به شیوه هـای متفـاوت تعریـف و از دیدگاه های متعددی بررسی شده است ؛ تعهد سازمانی را می توان به طور ساده اعتقاد به 1 ‐ Perry 2 ‐ Organizational Commitment ارزش ها و اهداف سازمان ، احساس وفاداری به سازمان ، الزام اخلاقـی ، تمایـل قلبـی و احساس نیاز به ماندن در سازمان تعریف کرد که بر پایه ی دیدگاه آلـن و میـر٣ (١٩٩١)، برای آن سه مؤلفه در نظر گرفته شده است : ١- تعهد عاطفی ٤ (تمایل افراد بـه گذاشـتن انرژی و وفاداری خویش برای ادامه دادن به کار خـود در سـازمان ) ٢- تعهـد مسـتمر٥ (تمایل به انجام فعالیت های مستمر بر اساس تشخیص فرد از هزینه های مرتبط با تـرک سازمان ) ٣- تعهد هنجاری ٦ (احساس تکلیف به باقی مانـدن بـه عنـوان یـک عضـو از سازمان ) (مدنی و زاهدی ، ١٣٨٤، ص٤).
پیشینه ی پژوهش خدادادی (١٣٨٣)، پژوهشی تحت عنوان «بررسی رابطه ی بین ویژگی های شخصیتی و شغلی کارکنان با تعهد سازمانی آنان در سازمان آب و برق اهواز» انجـام داد کـه نتـایج به دست آمده از این پژوهش بدین شرح می باشند: بین اکثر ویژگـی هـای شخصـیتی بـا تعهد سازمانی (عاطفی ، مستمر و هنجاری ) رابطه ی معنـا داری وجـود دارد.
فرضیه های پژوهش ١ - بین ابعاد پنج گانه ی شخصیت (روان رنجور خـویی ، بـرون گرایـی ، تجربـه پذیری ، هم سازی و وظیفه شناسی ) مدیران و معلمـان بـا تعهـد سـازمانی آنـان و ابعـاد سه گانه ی آن (عاطفی ، مستمر و هنجاری ) رابطه ی معنادار وجود دارد.