چکیده:
انسان جستجوگر همواره به دنبال ناشناخته ها وکشف رموز وامور پنهانی است. در این میان، آنچه از همه مرموزتر به نظر می رسد،گستره وجودی و قابلیت های انسان است. ازنظر عرفا، جهان دائما نوشونده و دارای حقیقت واحد و متحد با انسان است؛ زیرا او تنها مخلوقی است که به دلیل آفرینش خاصخودمی تواند احاطه دانشی و کنشی بر عالم هستی داشته باشد.در این علم، محاط و محیط دارای وحدت وجودی و ارتباط تنگاتنگی هستند. با وجودتفاوتدرروشتحقیق، درعلم عصب پایه درباره قابلیت مغز انسان و درک یکپارچگی یا یکپارچه سازی خویشتن و عالم هستی شواهد علمی بسیاری ارائه شده است. در این مجال با ارائه دو دلیل اساسی،یعنی وحدت جهان و جامعیت وجود انسان، استعداد انسان در داده های فراروان شناسی بررسی می شود. ایننوشتار در موضوع انسان شناسی با رویکرد تطبیقی و میان رشته ای و با روش تحقیقی ـ توصیفی در حوزه عرفان و عصب شناسی به طرح و بررسی مسئله می پردازد.
خلاصه ماشینی:
comتاریخ دریافت: 16/6/1391 تاریخ پذیرش: 25/11/1391 طرح مسئله از تواناییهای انسان، این اعجوبه خلقت، سخن بسیار گفته شده ودر هرعلمی با زبانودیدگاه ویژه آن علم به ظرفیتهای وجودی انسان پرداخته شده است.
ازاینرو وی برای تعریف واقعی واژه فراروانشناسی پیشتر رفته،کاربرد این اصطلاح را صرفا مطالعه در مورد پدیدههای ذهنی خاص میداندکه بدون استفاده از ابزار حرکتی با جهان خارج در تعامل است و با آزمایشهای علمی مورد تحقیق قرارگرفته،در فلسفه معاصراهمیت ویژهایدارد.
پرسش اصلی این است کهکدامیک تصمیم میگیرد؟ ذهن خودآگاه یا ناخودآگاه؟(تالبوت،1389: 266) آیا پیشآگاهی و اخبار از غیب وکارهای خارقالعاده، با فرمان ذهن ناخودآگاه است؟آیاتجربیات و فعالیتهای قبلی در لایه ناهشیار ذهن براساس ساختارهای پیشینی مغز از تجربیات حاصل از بخش هشیار، رخدادهای آینده راپیشبینی میکند؟ یا ذهن براساس ساختار ویژهای که هنوز ناشناخته است، قادر است آینده را با قدرت تخیل خویش رقم بزند یا از امور پنهان خبر دهد یا براساس آگاهی از علتهای پنهان خرق عادت نماید؟ به تجربه ثابت شده است افرادی که از آنها خواسته شود نسبتبه حرکتهای خود، آگاهانه عمل کنند، خطای بیشتری انجام میدهند.
ثانیا، شاید این ایراد وارد شود که مغز، ابزار مادیادراک انسانی است و فعل و انفعالهای آن را نمیتوان مدرکی بر وجود نیروهای فراحسی دانست.
در علم عصب پایه، این انسان است که محیط را میسازد، نه اینکه مغلوب محیط خود باشد.
آیا این امر مشترک همان چیزی است که یونگ از آن سخن گفته است؟ Out of Body Experiences.
در علم عرفان، انسان جانشین خداست وتنها موجودی است که به جهان هستی بهواسطه جامعیت اسمایی سلطه دارد.