چکیده:
انقلاب اسلامی ایران، به عنوان سرآغاز بیداری اسلامی معاصر، رسالت آگاهیرسانی به مردم کشورهای منطقه پیرامون فرصتها و چالشهای خیزشهای انجام شده را برعهده دارد. از سوی دیگر، آگاهسازی مردم کشورهایی که هنوز بیداری اسلامی در آنچا فراگیر نشده است، رسالت دیگری است که انقلاب اسلامی بر دوش دارد و بنیانگذار انقلاب از آن با عنوان صدور انقلاب یاد میکردند. ابزار برقراری ارتباط انقلاب اسلامی ایران با مردم کشورهای منطقه، دیپلماسی عمومی است. مطالعه حاضر میکوشد ضمن واکاوی مفهومی دیپلماسی عمومی و تبیین انواع آن، با استفاده از چارچوب مفهومی و نظری ارائه شده و با تاکید بر اندیشه مقام معظم رهبری، مدلی را برای دیپلماسی عمومی فعال مبتنی بر فضای سایبر، به منظور ارتباط موثرتر با مردم کشورهای اسلامی ارائه نماید.
As the pioneer of contemporary Islamic awakening, Islamic revolution of Iran has a mission to inform people of middle-east region about the opportunities and challenges of recent uprisings. On the other hand, it has yet another mission, called the exportation of the revolution by late Imam Khomeini, to inform people of the countries where Islamic awakening has not spread yet. The tool Islamic revolution can use to communicate with people of countries in the region is general diplomacy. Having conceptually explored general diplomacy and its types, the current study tries to propose a model for an active general diplomacy based on cyber space to have more effective relations with people in Islamic countries using a conceptual and theoretical framework.
خلاصه ماشینی:
در پاسخ باید گفت که این اشکال، در سدههای پیشین قابل پذیرش بود اما در عصر کنونی، بهدلیل فراگیر شدن رسانههای مجازی مانند وبلاگ و شبکههای اجتماعی، اینگونه روابط فرهنگی بدون دخالت دولتها امکانپذیر است، هرچند ممکن است دولتها نیز برای این رسانههای مجازی برنامهریزی کرده و سعی در هدایت آنها به سمت منافع خود کنند اما به هر حال امکان روابط بین مردم دو کشور، فارغ از برنامهریزی دولتهای دو کشور وجود دارد.
هرچند کشورها به طور طبیعی، افزایش قدرت یک کشور دیگر را تهدیدی بالقوه برای خود میدانند و این سوءظن در آنان وجود دارد که این قدرت علیه آنان به کار رود، (Walt, 1997) اما با توجه به واقعیات انقلاب اسلامی ایران، بدیهی است که قدرت ایران، تنها برای استعمارگران خطرساز خواهد بود و نه برای مردم منطقه.
رسانهگزینی در دیپلماسی عمومی نوین پس از عبور از مرحله پیامشناسی و مخاطبشناسی و اولویت شمردن مخاطبی که دارای دو مؤلفه نخبگی و همسویی با انقلاب اسلامی ایران است، سؤالی که رخ مینماید آن است که در روند دیپلماسی عمومی نوین، مردم به کمک چه رسانهای باید به انتقال پیام بپردازند؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال، لازم است نگاهی اجمالی به انواع ارتباطات داشته باشیم.
com 12 - هرزهنگاری - با کنار گذاشتن سایتهایی که خدمات عمومی مانند جستجو و ایمیل ارائه میدهند، تحلیل جدول فوق نشان میدهد که بیشترین اقبال مصریها به شبکههای اجتماعی (به طور خاص فیسبوک)، کامیونیتی محتوایی (اشتراکگذاری فیلم در سایت یوتیوب) و وبلاگنویسی (با استفاده از سرویس دهنده بلاگ اسپات) است.