چکیده:
با ظهور رسانههای جدید، نحوه مدیریت بر اخبار نیز دچار دگرگونی شده است. اینک عوامل جدیدی بر چگونگی شکلگیری یک خبر، تا جریان یافتن آن و تبدیل به گفتمان سیاسی و اجتماعی دخالت دارند. در این مقاله تلاش میشود با بررسی یک سوژه که در فضای ایران به جریان غالب خبری تبدیل شد، عوامل مؤثر بر مدیریت این سوژه کشف و معرفی شوند. آنچه در این بررسی مورد توجه قرار گرفته، عللی است که موجب شده، تا یک سوژه خبری که از طرف سایتی کوچک (زمان انتشار نخستین خبر، مرداد 87) منتشر شده، به جریان خبری مسلط در جامعه ایران تبدیل شود. نویسندگان تلاش کردهاند تا با تمرکز بر ویژگیهای متنی و غیرمتنی این سایت، به تمایز آن با سایر رسانهها در موضوع یاد شده دست یابند.نکته حائز اهمیت در این مقاله، تمرکز بر عوامل اصلی است که باعث موفقیت یک رسانه در پردازش یک سوژه خبری و نفوذ آن در بین مخاطبان شده است.
خلاصه ماشینی:
"الف، در پذیرش این مشارکت، رویکردی بینابینی داشته و البته نه متناسب با عرف رسانههای شهروندی و رویکرد حداکثری بلکه صرفا حدودی فراتر از عرف معمول رسانههای اینترنتی ایران، بازتر عمل کرد که نتیجة طبیعی آن، کسب موفقیت بیشتر بود، بهویژه آنکه، اصل خبر جعلی بودن مدرک کردان از صحت و دقت زیادی برخوردار بود و منطبق با ارزشهای حرفهای، اطلاعات لازم از سوی رسانه در اختیار مخاطب قرار میگرفت.
این تحقیق تمایزات الف: رسانهای 1 ، نظیر اینترنتی بودن، ب: محتوایی 2 ، نظیر ارزش خبر، منبع خبر، ج: سازمانی 3 ، نظیر مالکیت، استقلال تحریری، مدیر رسانه، اقتصاد رسانه، آزادی رسانه، گرایش سیاسی رسانه، روابط شخصی و سازمانی، مصلحت رسانه و د: تمایزات برونسازمانی 4 ، نظیر منافع ملی و مصالح نظام را، در نقشآفرینی متمایز سایت الف در موضوع مدرک کردان، حائز اهمیت دانسته و مورد بررسی قرار داد.
در مرتبهای بالاتر، این تحقیق نشان داد که در ایران بخش قابل توجهی از عوامل مؤثر بر جریان خبر در یک رسانه، حداقل در این نمونه یا چنین نمونههایی، متاثر از جایگاه اجتماعی و گرایش سیاسی مالک سایت یا رسانه و روابط شخصی و سازمانی او و همچنین نوع مالکیت رسانه است، که صرفنظر از سایر قواعد رسانهای میتواند به شکل بسیار معنیداری بر چند و چون جریان خبری تأثیرگذار باشد."