چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی و مقایسة الگوهای انشا نویسی در دانش آموزان نارسا خوان و نارسانویس پایه های چهارم وپنجم دورة ابتدایی با دانش آموزان عادی شهر تهران در سال تحصیلی 80-81 بود . برای این منظور با استفاده از نمونه گیری در دسترس،در پایه های چهارم و پنجم و در هر پایه،20 دانش آموز نارسا خوان و نارسانویس که در مرکز اختلالات یادگیری یوسف آباد مورد تشخیص قرار گرفته بودند، انتخاب شدند . برای انتخاب گروه مقایسه از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای در پایه های چهارم و پنجم از هر پایه 20 دانش آموز پسر انتخاب شد و گروه ها از نظر خصوصیاتی همچون هوش و سن همتا شدند .
ابزار این پژوهش را سه موضوع انشا تشکیل می داد با این عناوین . 1 انشایی دربارة معلم خود بنویسید،.2 انشایی دربارة خودتان بنویسید و .3 از کدام برنامة تلویزیونی خوشتان می آید، انشایی در بارة آن بنویسیدکه این سه موضوع با توجه به سطح رشدی دانش آموزان انتخاب شدند . برای اینکه امکان کمک والدین به دانش آموز در نوشتن انشا کنترل گردد، از هر دانش آموز در سه جلسة مختلف در اتاق مشاورة مدرسه انشاها گرفته شد . سپس انشاهای گرفته شده از نظر خصوصیاتی همچون میانگین طول جملات، میانگین جملات، تعداد جملات ناتمام و جملات ساده و همچنین از نظر ویژگی های دستوری در دوازده حوزه و خصوصیات املایی در ده مورد با استفاده از آزمون تجزیه و تحلیل واریانس و توکی مورد مقایسه قرار گرفتند . نتایج این پژوهش نشان داد که عمده ترین خصوصیات انشا نویسی دانش آموزان نارسا خوان و نارسانویس در پایه های چهارم و پنجم ابتدایی مربوط به مشکلات دستوری و ناتوانی در سازمان دهی متن نوشتاری، کوتاهی جملات و متن، فقدان محتوای غنی در متن، جملات ناتمام و استفاده از کلمات محاوره ای است .