چکیده:
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین هوش هیجانی و رهبری تحول آفرین مدیران دبیرستان های شهرستان ورامین صورت گرفته است. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا از نوع پژوهش های همبستگی می باشد. کلیه مدیران دبیرستان های شهرستان ورامین به تعداد 65 نفر و دبیران دبیرستان های این شهرستان به تعداد 550 نفر، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دادند که از این تعداد،56 مدیر و225دبیر با روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند. برای سنجش هوش عاطفی از آزمون هوش عاطفی شرینگ و برای سنجش رهبری از پرسش نامه چندعاملی رهبری استفاده شد. فرضیه های تحقیق وجود رابطه بین پنج بعد هوش هیجانی و رهبری تحول آفرین را تبیین می کنند. بر این اساس، فرضیه کلی تحقیق بیانگر رابطه هوش هیجانی و رهبری تحول آفرین است. یافته های تحقیق نشان داد که بین هوش هیجانی با مولفه های خود آگاهی، خودتنظیمی، انگیزش، همدلی، و مهارت اجتماعی همبستگی مستقیم وجود دارد. یافته های کلی تحقیق نیز نشان داد که هوش هیجانی با رهبری تحول آفرین مدیران رابطه دارد.
خلاصه ماشینی:
"بررسی رابطه بین هریک ازمؤلفههای هوش هیجانی یعنی خود آگاهی{o1o}،خود تنظیمی{o2o}،انگیزش{o3o}،همدلی{o4o}،و مهارتهایاجتماعی{o5o}با رهبری تحول آفرین در مدیران دبیرستانهای شهرستان ورامین از جمله اهداف فرعیبوده است که در این پژوهش دنبال میشد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به جدول شماره یک با 99%اطمینان فرض صفر مبنی بر عدم وجود رابطه معنادار بینمؤلفه خود آگاهی و رهبری تحول آفرین مدیران دبیرستانهای شهرستان ورامین رد میشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به نتایج مندرج در جدول دو فرض صفر مبنی بر عدم وجود رابطه معنادار بین مولفهخود تنظیمی و رهبری تحول آفرین مدیران دبیرستانهای شهرستان ورامین رد میشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به نتایج مندرج در جدول سه،فرض صفر مبنی بر عدم وجود رابطه معنادار بین مولفهانگیزش و رهبری تحول آفرین مدیران دبیرستانهای شهرستان ورامین است رد میشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)با توجه به نتایج مندرج در جدول پنج فرض صفر مبنی بر عدم وجود رابطه معنادار بین مولفهمهارت اجتماعی و رهبری تحول آفرین مدیران دبیرستانهای شهرستان ورامین رد میشود یعنی: 00.
بحث و نتیجهگیری اولین نتیجه به دست آمده از پژوهش حاضر نشان داد که بین خود آگاهی و رهبری تحولآفرین مدیران دبیرستانهای شهرستان ورامین رابطه معناداری وجود دارد.
نتیجه دیگری که از این پژوهش به دست آمد حاکی از آن است که بین مؤلفه خود تنظیمی ورهبری تحول آفرین مدیران دبیرستانهای شهرستان ورامین رابطه معناداری وجود دارد.
آخرین نتیجه حاصل از انجام این پژوهش نشان میدهد که بین مهارتهای اجتماعی و رهبریتحول آفرین مدیران دبیرستانهای شهرستان ورامین رابطه معناداری وجود دارد."