چکیده:
در این مقاله، سوره یوسف با دقت تمام مورد بحث و تحقیق قرار گرفته و بیشتر براساس تئوری هفت مرحله ای عطار نیشابوری درخصوص سیر و سلوک عرفانی و رسیدن به قرب پروردگار و اتصال با معشوق حقیقی تطبیق داده شده است. مراحل و منازل هفتگانه ترتیب عبارت اند از: طلب، عشق، معرفت، استغنی، توحید، حیرت، فقر و فنا. اما در اثنای کار، از رموز و اصطلاحات خاص عرفا که در این گونه مسائل کاربرد می یابند، استفاده شده است. سالک و قهرمان این منازل، یوسف (ع) است که گردنه ها و دشواری های دریای پرتلاطم سیر و سلوک را با ارشادات پدر و اشارات معشوق پس پشت می نهد. این عقبه ها و دشوار یها، خدعه های برادران و داستان گرگ و بردگی یوسف (ع) و حیله های زلیخا است. اما یوسف (ع) با سرافرازی می کوشد سر از چاه طبیعت برآورد و به عرش عظیم الهی در قرب معشوق ازلی به مرتبه اتصال و فناء فی الله برسد.
The glorious chapter of Josef has been studied and researched carefully، mostly based on the seven-stage theory of Attar Neishabouri with regards to gnostic traversing and compromising. The seeker and the hero of these stages is Josef who gets out of a well in nature and traverses toward the divine throne.
خلاصه ماشینی:
"طرح تطبیق عرفانی سورۀ مبارکۀ یوسف دکتر عبد الله رضایی استاد یار دانشگاه آزاد اسلامی-واحد بوشهر چکیده در این مقاله،سورۀ یوسف با دقت تمام مورد بحث و تحقیق قرار گرفته و بیشتر براساس تئوری هفته مرحلهای عطار نیشابوری در خصوص سیر و سلوک عرفانی و رسیدن به قرب پروردگار و اتصال با معشوق حقیقی تطبیق داده شده است.
بعد از این وادی عشق آید پدید غرق آتش شد کسی که آنجا رسید عاشق آن باشد که چون آتش بود گرم رو سوزنده و سرکش بود عاقبت اندیش نبود یک زمان درکشد خوش خوش بر آتش صد جهان هر چه دارد پاک در بازد به نقد وز وصال دوست مینازد به نقد (عطار نیشابوری،1373:117) این آیۀ کریمه،متضمن مجاهده و مبارزه با نفس نیز هست؛همچنانکه عشق یوسف،خرمن هستی زلیخا را به آتش کشیده و او را به جرگۀ ملامتیه کشانده است که: وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافری است رنجیدن (حافظ) عشق به معشوق ازلی،یوسف را نیز در خود مستغرق ساخته،آنچنانکه شعاری و شراری در وجود او نیست جز: ما را نه غم دوزخ و نه حرص بهشت است بردار ز رخ پرده که مشتاق لقائیم زیبایی زلیخا در مقابل{/«ان الله جمیل و یحب الجمال»/}وزنی نیارد: اگرچه حسن فروشان به جلوه آمدهاند کسی به حسن و ملاحت به یار ما نرسد (حافظ) معرفت ایمان و یقین یوسف سالک با دیدن جایگاه خود در قرب پروردگار کاملتر میشود."