چکیده:
یادگیری یک موهبت الهی است. در میان همه عوامل موثر بر یادگیری، انگیزه بسیار مهم است و یکی از عوامل تعیین کننده انگیزه تحصیلی فرا دانشجویان نقش استادان است. هدف پژوهش حاضر شناسایی اسنادهای استادان موفق درخصوص روشهای ارتقای انگیزه تحصیلی دانشجویان است. روش پژوهش از نوع زمینه یابی است. بدین منظور 15 نفر از استادان برجسته دانشگاه بیرجند که طی یک دوره پنجساله در ارزیابی از کیفیت تدریس به شیوه نظرخواهی توسط دانشجویان در گزینه کیفیت تدریس بالاترین نمره را کسب کرده بودند، به روش نمونه گیری هدفمند و از پنج دانشکده مختلف انتخاب و داده ها از طریق مصاحبه جمع آوری شدند. بر اساس نتایج پژوهش، اسنادهای استادان در خصوص افزایش انگیزه در چهار مقوله اصلی شامل روابط انسانی، مهارتهای تدریس، ویژگیهای شخصیتی و مهارتهای ارزشیابی دسته بندی شدند. در این پژوهش با توجه به اسنادهای استادان در خصوص عوامل موثر برکاهش انگیزه دانشجویان طی سالیان اخیر، نقش استاد مهم ترین عامل بود. همچنین، جنبه هنر یا علم بودن تدریس و میزان تاثیر آموزش و بهسازی، نیز مورد سوال و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
"گرینneerG) (2002 درباره راهبردهای کلامی ارتقای انگیزه به کار گرفته شده توسط معلمان بررسی کرد و دریافت که به کار بردن این راهبردها با افزایش انگیزۀ دانشآموزاش برای انجام دادن تکالیف آموزشی رابطه مستقیم دارد.
منسفیلد و وولت )0102,teloV dna dleifsnaM( با انجام دادن تحقیقی بیان کردند از آنجایی که باورهای استادان دربارۀ انگیزۀ تحصیلی مهم است،چگونگی شکلگیری این باورها در طول دوران تدریس و اصلاح دیدگاه استادان بر ایجاد انگیزه در فراگیران مؤثر است.
این موضوع با مراجعه به استادان موفق در ارتقای انگیزه و تحلیل اسنادهای ایشان میتواند مورد پژوهش قرار گیرد تا از دیدگاه خود آنان اطلاعاتی درباره آنچه در کلاس درس رخ میدهد و باعث افزایش انگیزه دانشجویان میشود،جمعآوری و تحلیل شود.
لذا،هدف این پژوهش مراجعه به استادان موفق دانشگاه بیرجند بوده است تا به شکلی عمیق و محتوایی و به روش مصاحبه،استادهای آنان در خصوص انگیزه تحصیلی بررسی و پاسخی برای سؤالات چهارگانه زیر یافت شود: 1.
دو نفر با دیدگاه سیستمی به مسئله نگریستند(13%)،مصاحبه شونده شماره یازده بیان کرد:«خط مقدم در ارتقای انگیزه استاد است و البته،میزان تأثیر استاد به ویژگیهای فراگیر هم بستگی دارد و این موضوع که فراگیر در کدام دوره رشد و تحول قرار دارد».
سؤال سوم:به نظر خودتان چه عواملی باعث شده است از طرف دانشجویان به عنوان استاد اثرگذار بر افزایش انگیزه انتخاب شوید و این عوامل از نظر شما چگونه اولویتبندی میشوند؟ پانزده استاد در مجموع در پاسخ به این سؤال 185 مورد اشاره کردند."