چکیده:
هدف کلی این پژوهش بررسی مولفه های موثر در شکل گیری مهارتهای توسعه فردی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های کشاورزی دانشگاه تهران بود. برای این مطالعه از روش پیمایشی استفاده شد. پاسخگویان 310 نفر بودند که از جامعه ای آماری 1491 نفره دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه ای با قسمتهای مختلف برای اندازه گیری سازه های مورد مطالعه بود. داده ها با استفاده از روش آماری رگرسیون چندگانه خطی استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که مهارتهای توسعه فردی به میزان چشمگیری در شکل گیری قابلیت اشتغال موثرند که در این خصوص نگرشهای مناسب حرفه ای در ارتباط با کشاورزی مهم ترین نقش را در شکل گیری قابلیت اشتغال دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته-های کشاورزی داشت.
خلاصه ماشینی:
"انجمن سرمایهگذاری در آموزش عالی اسکاتلند5توجه به انتقال مهارتهای توسعه فردی چون اعتماد به نفس،توانایی انجام دادن تمام و کمال یک وظیفه(تأدیب نفس)6،استقلال عمل یا اتکا به خود7،آگاه بودن از ضعفها و قوتها،خلاقیت،استقلال8،دانش درباره موضوعات روز دنیا،اشتیاق به یادگیری پیوسته،توانایی واکنش به محیط9،اعتمادپذیری10،صداقت11و امین بودن را از طریق برنامه درسی برای شکلگیری قابلیت اشتغال دانشجویان ضروری دانسته است (Scottish Higher Education Funding Council,2003) .
نتیجه تحلیل رگرسیون چندگانه در این ارتباط نشان داد که از بین متغیرهایی که با ایجاد مهارتهای توسعه فردی ارتباط همبستگی دارند،به ترتیب متغیرهای نگرشهای مساعد حرفهای در ارتباط با کشاورزی،خلاقیت،توانایی شناخت نقاط ضعف خود،اعتماد به نفس و تعهد و صداقت در کار وارد مدل رگرسیونی شدهاند که میتوانند نقش پیشبینیکننده را داشته باشند که برخی از یافتهها نیز بیانگر وجود داشتن این رابطه است (Rae,2007;Macfarlane-Dick and Roy,2006;Tome, 2007;Mamgain and Paraghar,2000;Knight and Yorke,2004;Marti et al.
برای مثال،متغیری که در گام اول وارد مدل رگرسیونی شده است؛یعنی نگرشهای مساعد حرفهای در ارتباط با کشاورزی که بیشتری نقش را در بین مهارتهای توسعه فردی در ایجاد قابلیت اشتغال دارد،در مرتبه ششم از رتبهبندی قرار میگیرد؛یعنی این مهارت بسیار کم از طریق برنامه درسی در دانشجویان ایجاد میشود و همین طور در خصوص مؤلفه بعدی وارد شده در مدل رگرسیونی؛یعنی خلاقیت نیز همینگونه است که نشاندهنده نیاز برنامه درسی به تجدید نظر در این زمینه است."