چکیده:
هدف:هدف این تحقیق تعیین میزان شیوع اختلال حساب نارسایی در میان دانشآموزان دبستانی شهر اردبیل بوده است.روش:با توجه به نسبت جمعیت دانشآموزان در دو ناحیه(1 و 2)شهر اردبیل در سال تحصیلی 85-1384 با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای 4 آموزشگاه از ناحیه دو و 6 آموزشگاه از ناحیه یک انتخاب شدند که شامل 1171 نفر از پایههای دوم تا پنجم بود و برای بررسی عملکرد دانشآموزان در ریاضی از مجموعهء آزمون استاندارد شده حساب شلو استفاده شده است.همچنین ماهیت موضوع ایجاب میکرد که از روش زمینهیابی استفاده شود.یافتهها:نتایج نشان میدهند که در مجموعه آزمون حساب،44 دانشآموز دو انحراف معیار زیر میانگین بودند که مبتلا به اختلال حساب نارسایی تشخیص داده شدند و میزان شیوع اختلال حساب نارسایی 2/76 درصد بر آورد شد.همچنین میزان شیوع اختلال حساب نارسایی در بین پسران به طور معناداری بالاتر از دختران بود. نتیجهگیری:میزان شیوع اختلال حساب نارسایی در کودکان ابتدایی شهر اردبیل مطابق با یافتههای جهانی است اما میزان شیوع اختلال حساب نارسایی در میان پسران بالاتر است که نشانگر مشکلات بیشتر پسران دانشآموز در درس ریاضی است.
Objective: The purpose of the present study was to determine the prevalence of arithmetic disorder among school children in grades two to five in Ardebil.
Method: Taking into consideration the proportion of students in the Ardebil 1 and 2 districts، 6 schools from district 1 and 4 schools from district 2 were selected that comprised a total of 1171 children from grade 2 to grade 5. In order to examine the children’s performance in arithmetic، a Standardized Battery of Arithmetic was used.
Results: Findings revealed that 44 children scored two standard deviations below the mean and were diagnosed as having arithmetic disorder and a prevalence of 3.76 was estimated. The rate of prevalence of arithmetic disorder among boys was twice as among girls. The prevalence of arithmetic disorder in elementary school children of Ardebil is in agreement with some other similar studies in other places.
Conclusion: This considerably high rate of arithmetic disorder prevalence among children calls for more rigorous educational interventions.
خلاصه ماشینی:
روش:با توجه به نسبت جمعیت دانشآموزان در دو ناحیه(1 و 2)شهر اردبیل در سال تحصیلی 58-4831 با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای 4 آموزشگاه از ناحیه دو و 6 آموزشگاه از ناحیه یک انتخاب شدند که شامل 1711 نفر از پایههای دوم تا پنجم بود و برای بررسی عملکرد دانشآموزان در ریاضی از مجموعهء آزمون استاندارد شده حساب شلو استفاده شده است.
این میزان در مطالعات انجام شده روی جمعیت امریکا،انگلیس،آلمان،سوئیس، اسرائیل به دست آمده است،اگرچه راهنمایی تشخیص و آماری اختلالات روانی بیان کرده که نارسایی حساب یک ناتوانی یادگیری نادر است،که شیوع 1 درصد دارد،اما برآوردهایی واقعیتر میزان شیوع نارسایی حساب را 5 درصد تخمین میزنند که بیشتر شبیه نارساخوانی و اختلال بیشفعالی و کمبود توجه است(به نقل از شلو،اوربک4،منر5 و گراس تسور6،0002).
او 873 دانشآموز پایهء پنجم(991 پسر و 971 دختر از 41 مدرسه)را با استفاده از راهبرد آزمون دو مرحلهای مورد بررسی قرار داده است:در مرحله اول،گزینش براساس آزمونهای هنجاریابی شده در چک اسلواکی بوده است و در مرحله دوم ارزیابی مشکلات هندسی ساده مثل تعیین تعداد نقاط سیاه در انواع الگوها و محاسبه مثل جمع،تفریق، ضرب و تقسیم صورت گرفته است؛به طوری که نتیجه این مطالعه نشان داد که 42 کودک(6/4 درصد دانشآموزان)نمره پایینتر از 01 درصد داشتند و در نارسایی حساب طبقهبندی شدند.
بنابراین در مطالعه حاضر سؤالات زیر مطرح بوند: 1-میزان شیوع اختلال حساب نارسایی در دانشآموزان پایههای دوم تا پنجم ابتدایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 58-48 چقدر است؟ 2-نسبت شیوع اختلال حساب نارسایی در میان پسران و دختران چقدر است؟ روش جامعه،نمونه و روش نمونهگیری با توجه به ماهیت موضوع و اهداف مورد مطالعه از روش تحقیق زمینهیابی از نوع مقطعی استفاده شده است.