چکیده:
در حالی که امروزه ضرورت توجه به آموزش خارج از سازمان بعنوان ابزاری استراتژیک جهت پیشبرد منافع محیط
های آموزشی در عرصه رقابت مطرح میشود ,اما متاسفانه بعضا عدم در نظر گرفتن بعضی از جنبه ها در این متد
موجب شکست و یا بیهوده جلوه دادن این متد میگردد. در مقاله حاضر, تلاش برآن است که پا در نظر گرفتن ۵
بعد ویژگی شخصیتی NEO افراد و تاثیری که اثر بخشی آموزش های ضمن خدمت دارد بهترین گزینه ها را جهت
استفاده از این مزایا انتخاب کنیم قطعا انتخاب های ناشایست نه تنها هزینه مالی زیادی را بر سازمان (محیط
آموزشی) متحمل میکند بلکه موجب کم اهمیت جلوه دادن این مهم در محیط های آموزشی میگردد. جامعه
آماری این تحقیق معلمان دوره اول مدارس در شهرستان داورزن بودند که با استفاده از روش تصادفی تعداد ۶۰
نفر برای پاسخگویی به پرسشها انتخاب شدند.در این تحقیق تلاش کرده ایم با ارایه متدولوژی ضمن در نظر
گرفتن پنج بعد شخصیتی مدلی آرایه گردد تا بتوانیم بهترین گزینه ها برای اعزام معاونان پرورشی مدارس دوره
اول شهرستان داورزن انتخاب کنیم روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق استفاده از پزسشنامه های استاندارد
است بطور مثال برای ۵ بعد شخصیتی از پرسشنامه مک کوری و کاستا(۱۹۸۵) استفاده کرده ام
جزیه تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارSMARTPLS و SPSS است در نهایت سعی کرده ایم با استفاده از
تکنیک ترکیبی FUZZYAHP&TOPSIS گزینه ها را به ترتیب اولویت رتبه بندی کنیم.
خلاصه ماشینی:
در این تحقیق تلاش کرده ایم با ارایه متدولوژی ضمن در نظر گرفتن پنج بعد شخصیتی مدلی ارایه گردد تا بتوانیم بهترین گزینه ها برای اعزام معاونان پرورشی مدارس دوره اول شهرستان داورزن انتخاب کنیم روش جمع آوری اطلاعات در این تحقیق استفاده از پزسشنامه های استاندارد است بطور مثال برای ۵ بعد شخصیتی از پرسشنامه (NEO-FFI) مک کوری و کاستا(۱۹۸۵) استفاده کرده ام جزیه تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و SMARTPLS است در نهایت سعی کرده ایم با استفاده از تکنیک ترکیبی FUZZYAHP&TOPSIS گزینه ها را به ترتیب اولویت رتبه بندی کنیم.
این مدل شامل این ابعاد است: ۱-روان رنجوری ۲-برون گرایی ۳-گشودگی نسبت به پذیرش تجربه ۴-تطابق پذیری ۵-وظیفه شناسی (با وجدان بودن) این پنج عامل از خوشه سازی معنایی فهرست گسترده ای از صفات توصیف کننده شخصیت براساس فرهنگ لغات برخی از زبان ها و مطالعه ی گسترده تحلیل عاملی ماده های خود گزارشی و درجه بندی توسط مشاهده گران براساس این فهرست ها استخراج شده است ( مک کری و کاستا، ۱۹۹۹).
روش تحقیق ما در این پژوهش مشتمل بر دو فاز است در فاز اول روش تحقیق سعی داریم ابتدا امر با استفاده از مدل مفهومی به به بررسی فرضیه های تحقیق بپردازیم سپس در فاز دوم با توجه به نیاز اداره آموزش پرورش مبنی بر اعزام معاونان پرورشی بهترین گزینه ها از میان تمامی 13 معاون پرورشی که همگی در حجم نمونه جای داده شده اند را با استفاده از تکنیک FUZZYAHP&TOPSIS اولویت بندی کنیم.
نتایج آزمون فرضیه های تحقیق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه اول: بررسی نقش روان رنجوری در اثربخشی آموزش ضمن خدمت با توجه جدول فوق، نتیجه میشود که چون مقدار آماره t محاسبه شده برابر با 2.