چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر جو سازمانی بر ویژگی های شخصیتی کارآفرینانه کارکنان درمحیط های دانشگاهی بود. روش پژوهش با توجه به ماهیت آن توصیفی -پیمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه الزهراء(س) بالغ بر 470 نفر بودند؛ که از میان آن ها تعداد 211 نفر به عنوان نمونه آماری از طریق روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که از تعدیل و مناسب سازی پرسشنامه سنجش ویژگی های شخصیتی کارآفرینان ایرانی کردنائیچ و همکاران و پرسشنامه جو سازمانی هالپین و کرافت به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که جو سازمانی بر ویژگی های شخصیتی کارآفرینانه کارکنان دانشگاه الزهراء(س) تاثیر گذار است، همچنین جو سازمانی دانشگاه الزهراء(س) مطلوب بوده و گرایش به باز بودن دارد، 35/57 درصد از کارکنان دارای ویژگی های شخصیتی کارآفرینانه بالا بودند، از بین شاخص های جو سازمانی، شاخص روحیه گروهی، صمیمیت، مراعات بر ویژگی های شخصیتی کارآفرینانه کارکنان تاثیر گذار است و بین روحیه گروهی، صمیمیت، مراعات و ویژگی های شخصیتی کارآفرینانه کارکنان رابطه معنادار وجود دارد، اما شاخص های بازدارندگی، بی علاقگی، فاصله گیری، نفوذ، کارمداری بر ویژگی های شخصیتی کارآفرینانه کارکنان تاثیر گذار نیست و بین بازدارندگی، بی علاقگی، فاصله گیری، نفوذ، کارمداری و ویژگی های شخصیتی کارآفرینانه کارکنان رابطه معنادار وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
تجزیه و تحلیل داده هـا نـشان داد که جو سازمانی برویژگی های شخصیتی کارآفرینانة کارکنان دانـشگاه الزهراء(س )تأثیرگذار است ، همچنین جو سازمانی دانـشگاه الزهـراء(س ) مطلوب بوده و گرایش به باز بودن دارد، ۵۷/۳۵ درصد از کارکنـان دارای ویژگی های شخصیتی کارآفرینانة بالا بودنـد، از بـین شـاخص هـای جـو سازمانی ، شاخص روحیة گروهی ،صـمیمیت ، مراعـات بـر ویژگـی هـای شخصیتی کارآفرینانة کارکنان تأثیرگـذار اسـت و بـین روحیـة گروهـی ، صمیمیت ، مراعات و ویژگی های شخـصیتی کارآفرینانـة کارکنـان رابطـة معنادار وجود دارد، اما شاخص های بازدارندگی ، بی علاقگی ، فاصله گیری ، نفوذ، کارمداری بر ویژگی های شخصیتی کارآفرینانة کارکنـان تـأثیرگـذار نیست و بین بازدارندگی ، بی علاقگی ، فاصـله گیـری ، نفـوذ، کارمـداری و ویژگی های شخصیتی کارآفرینانة کارکنان رابطة معنادار وجود ندارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار۱:تحلیل مسیرویژگی های شخصیتی باتوجه به سؤال اصلی پژوهش که تأثیر جو سازمانی بر ویژگی های شخصیتی کارآفرینانـة کارکنان دانشگاه الزهراء(س )را بررسی می کند، یافته های نمودار ١ نشان می دهد که از بین ابعاد متغیر مستقل شاخص های بازدارندگی ،بی علاقگی ، فاصله گیری و نفوذبه دلیل فقدان معناداری رابطة خطی بر حسب ضریب رگرسیون خطی از مدل خارج شده اند.
نتایج به دست آمده از سؤال سوم تا دهم پژوهش در بررسی شاخص های جو سـازمانی در ویژگی های شخصیتی کارکنان دانشگاه الزهراء(س )نـشان مـی دهـد کـه شـاخص هـای روحیـة گروهی ، صمیمیت و مراعات می توانند موجـب رشـد ویژگـی هـای شخـصیتی کارآفرینانـه در کارکنــان شــوند.
Strategic HRM as process: how HR system and organizational climate strength influence Chinese employee attitudes The International Journal of Human Resource Management Vol. 22, No. 9, May 2011, 1825–1842.