چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شـیوههـای فرزنـدپروری ادراک شـده، میـزان حرمـت خـود و سـبکهـای هویـت در دانش آموزان دختر دبیرستانی است . این پژوهش یک مطالعه توصیفی - مقطعی از نوع همبستگی است و ٣٧٥ نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی از دو ناحیه آموزش و پرورش شهر رشت در سال تحصیلی ١٣٨٩- ١٣٨٨ بـه روش نمونـه گیـری خوشـه ای چنـد مرحله ای انتخاب و به پرسشنامه های شیوههای فرزندپروری بامریند، سبکهای هویت برزونسکی و حرمـت خـود کـوپر اسـمیت پاسخ دادند. نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد بین شیوههـای فرزنـدپروری و سـبکهـای هویـت بـا میـزان حرمـت خـود دانش آموزان رابطه معنی دار وجود دارد. ماتریس همبستگی نیز نشانگر رابطه معنی دار میان شیوههای فرزنـدپروری و سـبکهـای هویت بود. یافته های حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه گام به گام نشاندهنـده توانـایی پـیش بینـی کننـدگی بیشـتر متغیـر شـیوه فرزندپروری قاطعانه درمیان تمامی متغیرهای مستقل می باشد. نتایج نشان داد دانش آموزانی که تحت شـیوه فرزنـدپروری قاطعانـه پرورش یافته اند دارای میزان حرمت خود بالاتر و اغلب این دانش آموزان دارای سبکهای هویت اطلاعاتی و یا هنجاری هسـتند اما دانش آموزان تحت شیوه فرزندپروری مستبدانه و سهل گیرانه دارای حرمت خود پایین تر و سـبک هویـت سـردرگم / اجتنـابی هستند.
خلاصه ماشینی:
کوپر اسمیت معتقد است کودکانی که دارای حرمت خود بالایی هستند، والدینشان جوی فراهم می کنند که کودک از اضطراب و تردید رها باشد و آزادانه محیط را 1 Diana Baumrind 2 Authoritative 3 Authoritarian 4 Permissive 5 Beyers 6 Goossens 7 Smith 8 Bartholomew 9 Turner 10 Kenny 11 Bornstein 12 Coopersmith بکاود، این والدین استقلال و اختلاف نظر را می پذیرند وکودکان را تشویق می کنند که افرادی شایسته و مسئولیت پذیر شوند.
در پژوهش اسمیت و همکاران (٢٠٠٨: ١٥١)، که در 1 Bulanda 2 Majumdar 3 Luke 4 Coyne 5 Berzonsky 6 Information 7 Normative 8 Diffuse/Avoidant 9 Reis 10 Younis مورد ابعاد فرزندپروری ادراک شده (حمایت ، کنترل رفتاری و کنترل روانشناختی ) و سبکهای هویت برزونسکی (اطلاعاتی ، هنجاری و سردرگم / اجتنابی ) پیرامون تعدادی از نوجوانان انجام شد، نتایج نشان داد سبک اطلاعاتی به گونه مثبت به وسیله حمایت والدین و نیز برخلاف انتظار به وسیله کنترل روانشناختی پیش بینی شد.
1 ANOVA 2 Stepwise 3 Pearson Correlation Coefficient جدول ١: شاخص های توصیفی متغیرهای شیوه های فرزندپروری، هویت و حرمت خود به تفکیک دانش آموزان مدارس دولتی وغیردولتی شاخص های آماری میانگین انحراف استاندارد متغیرها دولتی غیردولتی دولتی غیردولتی قاطعانه 27/62 28/53 7/20 7/14 شیوههای فرزندپروری مستبدانه 16/35 15/43 6/80 8/11 سهل گیرانه 16/ 36 17/26 6/99 7/61 اطلاعاتی 40/01 38/8 6/18 5/71 سبکهای هویت هنجاری 32/25 32/75 4/68 4/45 سردرگم 24/85 26/12 6/16 7/40 حرمت خود 32/ 58 34/29 7/93 8/71 درجدول ٢ نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای بررسی میزان حرمت خود در سه شیوه فرزندپروری نشانگر آن است که تفاوت معنی داری بین مقادیر حرمت خود از نظر این سه شیوه فرزندپروری وجود دارد ( ٠/٠٠٠ >P ،٣٢/٤٧ =F).