چکیده:
در اندیشۀ دینی پایان تاریخ، دوران استقرار عدالت و حاکمیت مستضعفان است که این تحول جهانی به دست حضرت مهدی( و یاران مخلص او انجام میگیرد. در روایات اسلامی از یاران مهدی( با ویژگیهایی یاد شده است، که تا این یاران یافت نشوند و خداوند نخواهد، آن حرکت آغاز نخواهد شد. بهجز امام که معصوم و دارای عنایت ویژۀ خداوندی است، یاران او از بین همین انسانها برمیخیزند.نوشتار حاضر دربارۀ موانع تربیت زمینهساز چنین یارانی است که با تعریفی خاص از تربیت اسلامی و عوامل آن، از موانع تربیت زمینهساز در حوزۀ افکار، گفتار و رفتار بحث میکند. همچنین با استناد به آیات و روایات اسلامی، در حوزۀ اندیشه و ارتباط با خداوند از کفر و شرک به عنوان دو مانع مهم، در حوزۀ ارتباط با امام عصر( از نشناختن جایگاه حقوقی آن حضرت به عنوان مانعی مهم، و در ارتباط با خود از نداشتن بصیرت دینی به عنوان مانع مهم تربیت زمینهساز یاد شده است.در حوزۀ گفتار از بین موانع متعدد، به ده مانع اشاره شده است و در حوزۀ رفتار از تبعیت از هوای نفس، دلبستگی به دنیا، ضعف بینش اسلامی، ضعف ولایتپذیری و... به عنوان موانع تربیت زمینهساز یادشده است
In the religious thought، the end of history is the era of justice and the rule of the poor. This global evolution brings about by Imam Mahdi and his sincere companions. In the Hadiths of Islam، the Fellowship of Mahdi is mentioned with special features that if those features are not found in enough people and God does not will، the movement will not start. Except for the Imam who is a sinless person who holds special divine attention، the companions rise from the ordinary people.
This paper is about obstacles that exist for training those comrades behind a particular definition of Islamic education and its elements. These obstacles to such education will be discussed in the field of human thought، speech and behavior. According to the Islamic verses and traditions، disbelief in God and idolatry are mentioned as the two major obstacles in the realm of ideas and relationship with God. Not recognizing the legal position of Imam Mahdi، the savior، is also a major fault in relation with Imam، and in connection with self، a lack of religious insight is mentioned as an important obstacle for ground setting education.
Among the numerous obstacles in the area of speech، ten obstacles are mentioned and in the scope of behavior، the compliance of Nafs، an inner self who is inviting to sin; self-attachment to the worldly affairs، lack of Islamic vision، weakness in accepting Velayat، etc... are among the barriers of a ground setting education.
خلاصه ماشینی:
"باتوجه به تعریف تربیت اسلامی که باید انسان به توحید در همۀ ابعاد برسد، بهویژه توحید ربوبی که باید به جایی رسد که بپذیرد در نظام هستی «لا مؤثر الا الله» و در رفتار، گفتار و افکار خود به جایی رسد که خداوند به پیامبر( دستور داده است که خود باید چنین باشد؛ (فلذلک فادع واستقم کما أمرت ولا تتبع أهواءهم وقل آمنت بما أنزل الله من کتاب وأمرت لأعدل بینکم الله ربنا وربکم لنا أعمالنا ولکم أعمالکم لا حجة بیننا وبینکم الله یجمع بیننا وإلیه المصیر(؛ (شوری: 15) بنابراین به دعوت پرداز، و همانگونه که مأموری ایستادگی کن، و هوسهای آنان را پیروی مکن و بگو: به هر کتابی که خدا نازل کرده است ایمان آوردم و مأمور شدم که میان شما عدالت کنم؛ خدا پروردگار ما و پروردگار شماست؛ اعمال ما از آن ما و اعمال شما از آن شماست؛ میان ما و شما خصومتی نیست؛ خدا میان ما را جمع میکند، و فرجام به سوی اوست.
این نوع نگاه در بین مسلمانان مطرح نیست؛ چراکه یک انسان مسلمان مبدأ هستی را پذیرفته است، ولی در تربیت انسان باید به آن توجه داشت؛ زیرا بازگشت انسان از ایمان به کفر امری ممکن است و در تاریخ نیز بسیار رخ داده که باید از این حالت به خدا پناه برد؛ زیرا آیندۀ هیچ انسانی قابل پیشبینی نیست که چه خواهد بود که در اصطلاح دینی از چنین حالتی به ارتداد تعبیر میشود (راغب اصفهانی، 1426: 349).
با توجه به اینکه تربیت دینی در سه حوزۀ افکار، گفتار و رفتار جریان دارد، موانع آن نیز در هر سه حوزه جریان دارد که تنها در حوزۀ اندیشه در سه محور: ارتباط با خدا، ارتباط با خود و ارتباط با دیگران مطرح میشود که در ارتباط با خدا کفر و شرک دو مانع مهم، و در ارتباط با خود عدم بصیرت دینی، و در ارتباط با امام عصر( عدم شناخت جایگاه حقوقی آن حضرت است."