خلاصه ماشینی:
در پوست انداختن آن رئالیسم را نمیبینیم، انسانها در آن جا یک چهره ندارند انسانها در حال دیگرشدن هستند؛ هم در وجود خودشان و هم در برابر دیگری از سوی دیگر زمان در آثار او زمان ساده زمان خطی نیست، شما در «پوست انداختن» چند زمان دارید که جا به جا میشوند و گاه دو زمان نامتقارن یا نا هم زمان در کنار همدیگر قرار میگیرند این یکی از مهمترین کارهای فوئنتس است چون او در همین کتاب هم در حالی که دغدغهی اصلیاش مکزیک است ولی به درستی این را فهمیده که آن چه بر مکزیک میگذرد در خلأ نیست یعنی مکزیک پارهای از جهان است و آمریکای لاتین به لحاظ فرهنگی شاخهای از اروپاست، به لحاظ سیاسی سالیان سال تحت تأثیر اروپا بوده، در پوست انداختن، شاهد سیر تاریخ اروپا – و البته بخش فاجعه آمیز این تاریخ – هستیم.
یعنی به تعریف آمریکای لاتین و مکزیک اما این بار در چنین جهانی چرا که آمریکای لاتین از قرن 16 به این سو پارهای از جهان بوده و دخالت مستقیم اروپا از یک سو و بعد از جنگ دوم ایالات متحده از سوی دیگر به هر حال تأثیر قطعی بر سرنوشت این منطقه داشته در کار دیگری که میتوان به آن اشاره کرد «ترانوسترا» یا «زمین ما» فوئنتس دامنهی نگاهش را وسیعتر کرده، ما اگر میپذیریم که اسپانیا میراثدار فرهنگ رم است زبان لاتین را دارد و بخشی از تمدن خود را از رم گرفته پس ترانوسترا این آیینه را فراتر گرفته در کتاب تاریخ از 1999 در پاریس شروع میشود بعد سیر میکند و میآید به دوران فیلیپ دوم در اسپانیا که یکی از پر تبوتابترین دورانهای این کشور است و دوران آن جنگ بزرگ با انگلستان است.