چکیده:
در مقاله حاضر برای بررسی تاثیر فضای مجازی بر تحولات هویت ملی در پرتو «تحقیقات میان رشته ای» تعداد 918 نمونه تعیین و اطلاعات به دست آمده از آنان، در اواخر پاییز و اوایل زمستان 1390 جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج مدل نهایی نشان داد 64 درصد از تحولات و تغییرات (تقویت یا تضعیف) متغیر هویت ملی در نزد شهروندان تهرانی تحت تاثیر همزمان هفت متغیر قرار دارد که در بین متغیرهای مذکور متغیرهای ویژگی های زمینه ای با (-0.81)، نگرش به رسانه مجازی با (-0.51)، در معرض رسانه بودن با (-0.26) بیشترین اثر علی معکوس را بر متغیر وابسته، یعنی هویت ملی دارد.
خلاصه ماشینی:
"براساس این تئوری میتوان تأثیرپذیری افراد از محتوای فضای مجازی را تابعی از ویژگیهای فردی و زمینهای آنان و شرایط محیطی یعنی محتوا،میزان و شدت عناصر فرهنگی-رسانهای در نظر گرفت که فرد در معرض آن قرار دارد د)رویکرد مطالعات فرهنگی،ارتباطات اجتماعی و هویت جمعی از جمله مفاهیم و موضوعهایی که مطالعات فرهنگی و نظریه دریافت به خدمت میگیرد تا نقش مخاطب را در معناسازی متون رسانهای و فرهنگی مستدل و برجسته کند،عبارتند از:«رمزگذاری و رمزگشایی»،«چندمعنایی»،«مردمپرستی»،«لذت»، «رمزگشایی تقابلی»،«مازاد نشانهشناختی(مهدیزاده،1381:51).
در جدول زیر نتایج حاصل از آزمون این فرضیه و تحلیل آن ارائه میشود: جدول شمارۀ 9:نتایج حاصل از آزمون رابطه میان دسترسی به فضای مجازی و هویت ملی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که در جدول شمارۀ 9 مشاهده میشود،نتایج آزمون خیدو(کای اسکوئر)نشان میدهد بین این دو متغیر همبستگی معناداری در سطح 99 درصد اطمینان وجود دارد.
مقادیر ضریب استاندارد )B( متغیرها حاکی از این است که در بین متغیرهای مذکور، متغیرهای میزان واقعیتپنداری محتوای فضای مجازی با ضریب استاندارد )87/ B( و مهارتشناختی مخاطبان از فضای مجازی و انگیزه استفاده از فضای مجازی به ترتیب با مقادیر ضریب استاندارد )81/ B( ؛و )51/ B( بیشترین اثر تقویتی را بر هویت ملی دارند و در مقابل متغیرهای میزان اعتمادکنندگی به فضای مجازی )72/- B( و ویژگیهای زمینهای )02/- B( و میزان استفاده از فضای مجازی 5/0 B ،اثر تضعیفی بر هویت ملی دارند؛یعنی تقویت آنها به تضعیف هویت ملی میانجامد جمعبندی و نتیجهگیری چنانکه در بخش چهارچوب نظری و ادبیات تحقیق بیان شد آنچه در نوآوریهای فنی مربوط به عصر دوم رسانهها یعنی اینترنت و ماهواره مهم است،دگرگونی گسترده فرهنگ،هویت فرهنگی و روشهای جدید ساخته شدن هویتهاست که امروزه به مدد توسعه دانش و فناوری و با بهره گرفتن از اصول پیشرفته روانشناسی اجتماعی،به شیوهای آرام و هژمونیک دنبال میشود."