چکیده:
هدف بررسی تاثیر اینترنت بر ارزش های خانواده است. روش پژوهش توصیفی
پیمایشی و جامعه آماری 10642 نفر شامل کلیه دانشجویان دوره های
89- کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 90
است که براساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 372 نفر به عنوان نمونه آماری
به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه مورد نظر پاسخ دادند.
نتایج ضریب همبستگی حاکی از وجود رابطه معنادار و معکوس بین متغیرهای
وابستگی به اینترنت، وارد شدن به فضای صمیمیت، بحث و مناظرة گروهی،
ایجاد روابط احساسی در محیط تعاملی اینترنت و میزان استفاده از اینترنت، با
ارزش های خانواده بود. به عبارتی هر چه میزان این متغیرها در اثر ورود
دانشجویان به محیط تعاملی اینترنت بیشتر گردد از میزا ن ارزش های خانواده
نزد آنان کاسته می شود. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان داد که متغیرهای
روابط احساسی و آگاهی خانواده در استفادة فرزندان از اینترنت به ترتیب
بیشترین نقش را درتبیین واریانس ارزش های خانواده دارند. نتایج به دست آمده
نیز حاکی از ارزش های خانوادگی بالاتر نزد دانشجویان دختر نسبت t از آزمون
به دانشجویان پسر بود.
خلاصه ماشینی:
"متغیر مستقل/گویه وابستگی به اینترنت/میزان گذراندن اوقات فراغت در اینترنت،صرف مدت زمان بیشتر از مقدار برنامهریزی شده برای بودن در محیط اینترنت،از خواب خود کم کردن به خاطر استفاده از اینترنت،احساس ناراحتی درصورت عدم دسترسی به اینترنت،عدم توانایی در کم کردن زمان استفاده از اینترنت علیرغم سعی و تلاش،بازماندن از انجام بخشی از تکالیف روزمره بهدلیل صرف زمان زیاد در استفاده از اینترنت روابط احساسی/درد دل کردن در اینترنت،ابراز علاقه در محیطهای اینترنتی،ابراز علاقه به دوستان غیرهمجنس در اینترنت،مایل نبودن به کنار گذاشتن دوستان اینترنتی، ملاقات در محیط بیرونی با دوستان اینترنتی بحث و مناظره گروهی/خواندن و گوش دادن به مباحث گروهی در محیط تعاملی اینترنت،طرح سؤالات در این محیطها،راهنمایی کردن کاربران اینترنتی موردپذیرش قرار گرفتن/احترام بیشتر قایل شدن به کاربر اینترنتی نسبت به محیط واقعی،پیام دعوت یا تبریک دریافت کردن از سوی دیگر کاربران،اهمیت قایل شدن به حرفهای کاربر اینترنتی در محیط تعاملی اینترنت نسبت به محیط واقعی فضای صمیمیت/مراجعه به اینترنت جهت رفع تنهایی،ارتباط با دوستان همجنس در اینترنت، به دنبال دوست غیرهمجنس بودن در اینترنت رضایت از احساس گمنامی در اینترنت/پنهان کردن جنسیت کاربر اینترنتی،خوشحالی از بابت عدم شناسایی کاربر توسط دیگران،معرفی خود بهعنوان شخصیتهای دیگر در اینترنت آگاهی خانواده در استفاده از اینترنت/موافقت خانواده در استفاده از اینترنت،استفاده از اینترنت بهاتفاق اعضای خانواده،اطلاع خانواده از نوع استفاده دانشجویان از اینترنت متغیر وابسته/گویه ارزشهای خانواده/پایبندی به ارزشها و عقاید مذهبی خانواده،دوست داشتن تفریح دسته جمعی با اعضای خانواده،قبول داشتن افکار پدر و مادر،مشورت با اعضای خانواده در انجام امور،اهمیت قایل شدن به صرف غذا بهطور دستهجمعی، احترام به نظر پدر و مادر در انتخاب دوست،اهمیت قایل شدن به اطاعت از حرف پدر و مادر،لذت بردن از گفتوگو با اعضای خانواده،جلب رضایت پدر و مادر جهت ازدواج تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق یافتهها الف)آمار توصیفی جدول 1:تعداد کل دانشجویان به تفکیک دوره تحصیلی و جنسیت (به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس دادههای جدول شماره 1 تعداد کل دانشجویان 10642 نفر میباشد که از این میزان بیشترین فراوانی و درصد مربوط به دانشجویان دختر(61/38%)میباشد."