چکیده:
رسانه ها از مهم ترین منابع هویت بخشی عصر جدید هستند. اما، در مورد
پیامدهای هویتی آنها، دیدگاهی سوژه را مقابل گفتمان هویتی رسانه ها منفعل
می داند و دیدگاهی دیگر، برای سوژه ها نقش فعال تری قائل بوده و به مقاومت
هویتی معتقد است. متناسب با تکثر و تنوع رسانه ای در سطح جهانی و قدرت
گزینش گری سوژه ها، محققان براساس دیدگاه دوم، با روش پیمایشی، تاثیر
رسانه های جمعی بر هویت جمعی دانش آموزان متوسطه شهر یاسوج را
بررسی کردند. جامعه آماری تحقیق، دانش آموزان دبیرستان های شهر یاسوج
90 بوده اند. از کل جامعه آماری تحقیق، نمونه ای - در سال تحصیلی 1389
388 نفری براساس فرمول کوکران و در سطح 95 % اطمینان با خطای
0، انتخاب شدند. براساس یافته های تحقیق، تلویزیون های ملی / نمونه گیری 05
و استانی در راس رسانه های مورد استفادة پاسخگویان؛ و هویت های محلی،
ملی و جهانی، به ترتیب، برجسته ترین هویت جمعی آنان بودند. نه همه رسانه ها
تاثیر یکسانی بر یک نوع هویت جمعی داشته اند، نه رسانه ای واحد، تاثیر یکسانی
بر انواع هویت های جمعی داشته است و افزایش هویت محلی دانش آموزان در
راستای تقویت هویت ملی و تضعیف هویت فراملی آنان بوده است.
خلاصه ماشینی:
"برایناساس هدف این مقاله پاسخگویی به سؤالات اساسی زیر است:دانشآموزان شهر یاسوج از کدام ترکیببندی هویتی(گفتمانهای هویتی سهگانۀ محلی،ملی و فراملی)برخوردارند؟استفاده از رسانهها چه رابطهای با ترکیببندی هویتهای سهگانۀ این دانشآموزان دارند؟متغیرهای پایگاه اجتماعی و سرمایۀ فرهنگی3دانشآموزان چه رابطهای با ترکیببندی هویتی آنان دارند؟ چارچوب مفهومی و نظری در این پژوهش از نظریات هویت استوارت هال،هژمونی آنتونیو گرامشی و قدرت/ مقاومت میشل فوکو بهره گرفته میشود و با در کنار هم چیدن مفاهیم این نظریات سعی میشود از مفاهیمی که جاذبه کافی دارند منظومهای نظری-روشی برای آزمون فرضیههای مقاله فراهم شود.
جدول شماره 5:آزمون معناداری میانگین هویت جمعی پاسخگویان برحسب احساس تعلق طبقاتی و رشتۀ تحصیلی آنان (به تصویر صفحه مراجعه شود) همبستگی دومتغیره برای آزمون رابطۀ متغیرهای رسانههای محلی،ملی،فراملی،فضای مجازی،سرمایۀ فرهنگی،هویت محلی،هویت ملی و فراملی با یکدیگر از آزمون همبستگی دومتغیره استفاده شد.
جدول 8:آزمون رگرسیون چندمتغیره گامبهگام رابطۀ متغیرهای مستقل با هویت جمعی ملی و فراملی (به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمون تحلیل مسیر برای تحلیل دقیقتر تأثیرات رسانهها،بهویژه ارزیابی تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم آنها بر انواع هویتهای جمعی پاسخگویان از تحلیل مسیر استفاده شد.
بهعبارتی میتوان گفت هرچند رسانهها،بهویژه رسانههای مجازی و فرامحلی،مستقیما و بیواسطه بر هویتهای ملی و فراملی پاسخگویان تأثیر گذارند؛تأثیر آنها بر تمایلات افراد به سمت هویتهای جمعی فراملی،بیشتر ازطریق فیلترهایی مانند تضعیف هویت محلی صورت میگیرد.
(6)-سواد پدر و مادر پاسخگویان بهصورت فاصلهای اندازهگیری شد(تعداد سالهای حضور آنان در مدرسه) 7 و 8-ازآنجا که تأثیر عامل احساس تعلق طبقاتی بر ابعاد هویت ملی و جهانی معنیدار نبود و تأثیر رشته تحصیلی بر گرایشهای هویت جمعی محلی و ملی تأثیرگذار نبودند،بهدلیل افزایش امتداد جدول و حجم مقاله از آوردن نتایج این آزمون برای آن ابعادی از هویت که ازنظر آماری معنیدار نبودهاند خودداری کردیم."