چکیده:
این پژوهش به فرهنگ سیاسی (که یکی از موضوعات مهم در حوزه های علـوم اجتمـاعی و سیاسی می باشد) دانشجویان دانشگاه تهران و عوامل موثر بر آن می پردازد. برای تحلیـل فرهنـگ سیاسی از نظریه های کسانی چون آلموند، وربا، پـای، راش، لیپسـت و دال اسـتفاده شـده اسـت . روش تحقیق در این پژوهش از نوع پیمایش و تکنیک جمع آوری داده هـا و اطلاعـات از طریـق پرسش نامه استاندارد و برای تجزیه و تحلیل از نرم افزار SPSS استفاده گردیده و از آمـاره هـای تحلیلی مانند رگرسیون سود جسته تا به ارایه تحلیل مسیر و در نهایت رسـم مـدل نهـایی دسـت یابیم . شیوه نمونه گیری تصادفی ساده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابـر بـا٣٠٠ نفـر بوده است . نتیجه تحقیق چنین نشان می دهد که سطح نظری فرهنگ سیاسی دانشجویان بیشـتر از نوع تبعی می باشد و بین سطح نظری و سطح رفتاری فرهنگ سیاسی دانشجویان شـکاف وجـود دارد. همچنین متغیرهایی مانند منافع سیاسی ، مهارت های سیاسـی ، پایگـاه اجتمـاعی – اقتصـادی، سن براین شکاف تاثیر دارد و تاثیر متغیرهایی همچون موانع اجتماعی وخانوادگی ، اعتمـاد سیاسـی بر شکاف فوق الذکر تایید نگردید.
خلاصه ماشینی:
آلموند و وربا برای ارزیابی سطح سیاسی فرهنگ سیاسی به چهار مورد اشاره کرده اند؛ کـه تحـت تاثیرکار پارسونز و شیلز قرار گرفته است : ١- فرد چه شناختی درمورد علت نظام سیاسی – به مفهوم کلی آن– و چـه شـناختی از تـاریخ آن، اندازه، موقعیت ، قدرت، خصوصیات"قانون اساسـی " و ماننـد آن دارد؟ احساسـاتش نسـبت بـه نظـم اجتماعی چیست ؟ ٢- از ساخت ها ونقش های نخبگان سیاسی مختلف و خط مشی های سیاسـی پیشـنهادی کـه در جریان رو به بالای خط مشی سازی وجود دارد، چه شـناختی دارد؟ احساسـات و عقایـدش در مـورد این ساختها، رهبران و خط مشی های سیاسی چیست ؟ ٣- درباره جریان رو به پایین اجرای خط مشی ها ، ساخت ها ، افراد و تصمیمات مربوط بـه ایـن روندها چه شناختی دارد؟ احساساتش و عقایدش درباره آن ها چیست ؟ ٤- چگونه خود را به عنوان عضوی از نظام سیاسی تصور می کند؟ در مـورد حقـوق، قـدرت هـا، تعهدات، و استراتژی های مربوط به دست رسی به نقطـه نفـوذ چـه شـناختی دارد؟ و دربـاره قابلیـت هایش چگونه فکر می کند ؟ (١٩٧٢، ١٦ و ١٧ ) آلموند و پاول در باب معنی فرهنگ سیاسی این گونه مـی گوینـد: ((هـر فرهنـگ سیاسـی توزیـع خاصی از ایستارها، ارزش ها، احساسات، اطلاعات و مهـارت هـای سیاسـی اسـت .