چکیده:
مطاله حاضر به بررسی تاثیر پذیری مدیریت دانش از فرهنگ سازمانی و رابطه آن با پرورش کارکنان دانشی در سازمان های دولتی می پردازد. در این مطالعه برای بررسی مدیریت دانش از مدل عمومی دانش در سازمان و همچنین از مدل هالس استفاده شده است. روش تحقیق توصیفی بوده و برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه فرهنگ سازمانی مدل دنیسون(٢٠٠٦) و مدیریت دانش (١٣٨٨) استفاده شد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش شامل کلیه کارکنان سازمان های دولتی و ادارات کل استان آذربایجان غربی می باشد که چهار سازمان بازرگانی٬ دارایی٬ مسکن و شهرسازی و صنایع انتخاب شده اند. نتایج پژوهش نشان می دهد، فرهنگ سازمانی بر ابعاد مدیریت دانش تاثیر می گذارد که بیشترین تاثیر را بر بعد بکارگیری دانش خواهد داشت. این مطالعه پیشنهاد می نماید برای پرورش کارکنان دانشی در سازمان، لازم است، ذخیره سازی دانش و توزیع آن در حد بالایی مورد توجه قرار گیرد.
The current study attempted to effect knowledge management quality of organizational culture and its relationship with breeding knowledge workers in governmental organization. In this model for investigate knowledge management، general knowledge in organizations and Hals models is used. Descriptive research method was to collect data from two questionnaires organizational culture model of Dennison (2006) and knowledge management (1388) was used. Statistical population studied in this research includes all employees of total governmental organization and departments West Azerbaijan province، which is four organizations: Commercial، Housing and Urban Development، Finance and Industry and Mines. This study shows، organizational culture on knowledge management aspects can affect the greatest impact on students will use later. This study offers to breed knowledge workers in governmental organization، it is necessary، storage and distribution of knowledge in the upper limit be considered.
خلاصه ماشینی:
این مطالعه پیشنهاد میکند که برای پرورش کارکنان دانشی در سازمان لازم است تا به ذخیرهسازی دانش و توزیع آن در حد بالایی توجه شود.
یکی از تأکیدهای اصلی این مدل،دستیابی به سازمان یادگیرنده است؛ 3-ذخیرهسازی:اگر سازوکاری مناسب برای نگهداری دانش وجود نداشته باشد،بخش عظیمی از آن به مرور از بین خواهد رفت؛ 5-توزیع:اگر به توزیع دانش در یک فرهنگ تأکید نشده باشد،تلاشهای مدیریت دانش با شکست مواجه خواهد شد؛ 5-حذف دانشهای زاید(دور ریختن):این استراتژی بر حذف دانشها و همچنین نگرشهای قدیمی و مخرب تأکید میکند؛ 6-بهکارگیری:دانش به خودی خود ارزشمند نیست؛زمانی ارزشمند خواهد بود که به کار گرفته شود[6،صص 59-58].
5-پیشینه تحقیقات انجام شده محرمزاده و همکاران(1387)در مطالعهای نشان دادند،بین فرهنگ سازمانی و مؤلفههای آن(حمایت مدیریت،تعلق سازمانی،خلافیت فردی،سازش با پدیده تعارض و سبک رهبری)با استقرار مدیریت دانایی در ادارههای تربیت بدنی استان آذربایجان غربی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد[10].
موسیخانی و دیگران(1389)بر این عقیدهاند که فرهنگ سازمانی بیشترین تأثیر را در آمادگی سازمان برای استقرار مدیریت دانش دارد[28].
3-فرهنگ سازمانی از راه تأثیر بر مدیریت دانش موجب پرورش کارکنان دانشی در سازمانهای دولتی میشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) 10-3-بررسی فرضیه سوم همانگونه که مدل نهایی پژوهش نشان میدهد،فرهنگ سازمانی 55 درصد در خلق دانش جدید و آن 49 درصد در ذخیره دانش و آن نیز 51 درصد در پرورش کارکنان دانشی تأثیر دارد.
نتایج تحقیق نشان داده است که در سازمانهای دولتی،تأثیر فرهنگ سازمانی بر پرورش کارکنان دانشی به مراتب بیشتر از تأثیر فرایندهای مدیریت دانش میباشد.