چکیده:
نظام برنامهریزی درسی متناسب با توسعة سواد اطلاعاتی(زهرا حیدری همت آبادی، دکتر نعمتالله موسیپور، دکتر عباس حری)
ظهور جامعه اطلاعاتی که بشر در آستانه ورود به آن قرار دارد، بزرگترین تحول اخیر تاریخ تمدن بشری محسوب می شود.عصری که در آن اطلاعات، قدرت است.موجی که تاثیر آن همه ی ابعاد زندگی انسان را در بر می گیردودر این بین تحول آموزش و پرورش، به دلیل وظیفه ی حساس تربیت نیروی انسانی،شاخص مهم توسعه عصر کنونی ،اهمیت ویژه ای می یابد و همواره مورد توجه محافل علمی و فرهنگی قرار گرفته است. در این مقاله سعی شده است، پس از اشاره به پدیدایی جامعه اطلاعاتی و تحول پاره ای مفاهیم مرتبط با آموزش و پرورش، به بررسی مفهوم سواد متناسب با زندگی در این دوره پرداخته شود.وضمن اشاره به برخی وظایف آموزش و پرورش در را ستای تطبیق با نیاز مندی های جهان امروزاز جمله سواد آموزی اطلاعاتی به عنوان پابه یادگیری مادام العمر، الزام بکار گیری روش یادگیری فعال، برای دستیابی به اهداف جامعه اطلاعاتی را نیز یاد آور گردد. در پایان به این نتیجه می رسد که الزام پذیرش تحقق جامعه اطلاعاتی،ضرورت همگام شدن با تحول در عرصه ی آموزش و پرورش،رعایت اصل عدالت آموزشی و استفاده از امکانات فناوری و دسترسی همگان به اطلاعات به عنوان یک حق و بسیاری مسائل دیگر، ضرورت بازنگری در اهداف و سیاست های آموزش و پرورش در سطح کلان و خرد به منظور همسو ساختن برنامه های نظام آموزشی از سالهای ابتدایی تحصیل تا سطح عالی در راستای اهداف و نیاز های جامعه اطلاعاتی را قطعی می سازد و از آنجا که جامعه اطلاعاتی دارای طرحی یکسان برای همگان است؛ دستیاب2ی به آموزش یکسا ن وبهره گیری از امکانات مساوی در سایه ی نظام آموزشی متمرکز از پاره ای جهات دستیافتی تر خواهد بود
The emergence of the information society is the most important transformation mankind had experienced so far. The distinguishing feature of such society is said to be reflected in the association of information and power. Education systems therefore enjoy a special status in such situations since the manpower quality is shaped first and foremost in the process of education. This article attends first to the evolution of concepts related to education in light of the requirement of an information society. The authors then investigate the age- compatible concept of literacy and emphasize information literacy as the most vital responsibility of education system, preparing the ground for life longlearning as well.The main contention of authors is that education consistent with the exigencies of information age (society) is by necessity carried out within a centralized system, which ensures both quality and equality
خلاصه ماشینی:
در پایان،به این نتیجه خواهیم رسید که الزام پذیرش تحقق جامعهی اطلاعاتی،ضرورت هم گام شدن با تحول در عرصهی آموزش و پرورش،رعایت اصل عدالت آموزشی و استفاده از امکانات فناوری و دسترس همگان به اطلاعات به مثابه یک حق و بسیاری مسائل دیگر،ضرورت بازنگری در اهداف و سیاستهای آموزش و پرورش را در سطح کلان و خرد به منظور همسو ساختن برنامههای جامعهی اطلاعاتی، قطعی میسازد و از آنجا که جامعهی اطلاعاتی دارای طحی یکسان برای همگان است،دستیابی به آموزش یکسان و بهرهگیری از امکانات مساوی در سایهی نظام برنامهریزی درسی متمرکز از پارهی جهات،دست یافتنیتر خواهد بود.
به عبارت دیگر، درسنامه سواد اطلاعاتی دارای اهداف،محتوا و نوعی از سازمان دهی است که در سطح گستردهی ملی مورد استفاده قرار میگیرد؛زیرا همهی مخاطبان آن باید امکان بهرهگیری از منابع اطلاعاتی عمومی را کسب کنند.
حاصل سخن اینکه،پذیرش تحقق جامعهی اطلاعاتی،ضرورت همراه شدن با تحول در عرصهی آموزش و پرورش،الزام مجهز شدن تمام افراد،به خصوص دانشآموزان از سالهای اول تحصیل به مهارت سواد اطلاعاتی،در راستای رسیدن به هدف یادگیری مادام العمر برای ادامهی بقا و زندگی در عصر کنونی،تربیت شهروند جهانی در حکم انسانی که قادر است در نقش فردی مفید و مسئولیتپذیر از عهدهی حل مسائل اطلاعاتی برآید و قدرت جستجو،دستیابی،تجزیه،تحلیل و ترکیب اطلاعات را دارا باشد و با عنایت به تأکید اجلاس جهانی جامعهی اطلاعاتی به حق دسترسی مساوی تمام افراد به اطلاعات و آموزش یکسان در تمام نقاط،حتی دورترین آن،این الزام پدید میآید که در اهداف و سیاستهای آموزش و پرورش بازنگری صورت گیرد.