چکیده:
با تدوین و تصویب اهداف سند ملی چشم انداز ۲۰ ساله کشور و ابلاغ آن به وزارتخانه ها و
دستگاه های دولتی، تدوین برنامه ها و انجام اقدامات گوناگونی در تمامی عرصه های علمی -
فرهنگی، اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی در جریان است . یکی از این اقداما تی که توسط
شورا یعالی انقلاب فرهنگی در حال انجام است، تهیه و تدوین نقشه جامع علمی کشور
می باشد . پس از ابلاغ این نقشه، دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و سایر موسس ات آموزش عالی
کشور ، ملزم به طراحی و تدوین برنامه استر اتژیک خاص خود خواهند بود که بر اساس این
نقشه، اهداف سند ملی چشم انداز کشور را از نقط هنظر علمی و فرهنگی، همسو با سند تحول
راهبردی علم و فناوری کشور برآورده سازند . امروزه دانشگاه ها و موسس ات آموزش عالی
دنیا نسبت به تدوین و اجرای برنامه استراتژیک سیستم های ا طلاعاتی اقدام کرد هاند .
دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و موسس ات آموزش عالی ایران نیز برای رسیدن به هدف مهم سند
چش مانداز ، یعنی جایگاه اول علمی و فنّاوری در منطقه، ملزم به طراحی و تدوین چنین
برنام های در راستای تحقق برنامه استراتژیک دانشگاه هستند . این مقاله به ارائ ه مدلی برای
تطبیق مولفه های استراتژی سیستم های اطلاعاتی در دانشگا هها و موسس ات آموزش عالی
کشور و تبیین جایگاه آن با نگاه به سند ملی چش مانداز ۲۰ ساله و نقشه جامع علمی کشور و
نیز بررسی ملزومات و محصولات تدوین آن در سه لایه استراتژیک، تاکتیک و تکنیک
می پر دازد . با توجه به گوناگونی استراتژی های دانشگاه ها و موسس ات آموزش عالی به دلیل
تفاوت موجود در ماهیت آنها، استراتژی های مختلفی نیز برای سیستم های اطلاعاتی تدوین
خواهند شد که به دنبال آنها پروژه های نرم افزاری متناسب قابل تعریف و پیاده سازی
میباشند .
خلاصه ماشینی:
مدلي براي تطبيق مؤلفه هاي استراتژي سيستم هاي اطلاعاتي و تبيين جايگاه آن در آموزش عالي ايران محمد قائم تاج گردون * محمد حسن تاج گردون ** سيد بهروز صفوي *** رحيم صفري فارفار **** امين فردوسي مکان ***** چکيده با تدوين و تصويب اهداف سند ملي چشم انداز ٢٠ ساله کشور و ابلاغ آن به وزارتخانه هـا و دستگاه هاي دولتي ، تدوين برنامه ها و انجام اقدامات گوناگوني در تمامي عرصه هاي علمـي - فرهنگي ، اقتصادي ، سياسي و اجتماعي در جريان اسـت .
اين مقاله بـه ارائـه مـدلي بـراي تطبيق مولفه هاي استراتژي سيستم هاي اطلاعاتي در دانـشگاه هـا و مؤسـسات آمـوزش عـالي کشور و تبيين جايگاه آن با نگاه به سند ملي چشم انداز ٢٠ ساله و نقشه جامع علمي کشور و نيز بررسي ملزومات و محصولات تـدوين آن در سـه لايـه اسـتراتژيک، تاکتيـک و تکنيـک مي پردازد.
در اين مقاله ، مدلي به منظور مشخص کردن جايگـاه ايـن اسـتراتژي بـا نگـاه بـه اهداف و سياست هاي سند چشم انداز و نقشه جامع علمي کشور ارائه شده اسـت کـه ملزومات اوليه براي تدوين استراتژي سيستم هاي اطلاعـاتي دانـشگاه هـا و مؤسـسات آموزش عالي ، به همراه محصولات آن و نيز پروژه هـايي را کـه بـراي تحقـق آن بايـد تعريف شوند، بيان مي کند.
به دنبال ارائه اين نقشه ، دانشگاه ها و مؤسـسات آمـوزش عـالي کـشور ملـزم بـه طراحي و تدوين برنامه هاي استراتژيک در سطح دانشگاه يا مؤسسه خواهند شـد کـه برآورده کننده اهداف نقشه جامع علمي کشور در جهت رسيدن بـه آرمـان هـاي سـند چشم انداز باشد.