چکیده:
هدف از پژوهش حاضر ارزیابی مطلوبیت طراحی آموزشی دورههای الکترونیکی دانشکده مجازی علوم حدیث بود. که در آن عناصر طراحی دورههای الکترونیکی (محتوا، تعامل، بازخورد، طراحی میانجی، درگیری و فعالیت دانشجویان و سنجش و ارزشیابی) مورد ارزیابی قرار گرفت. نوع پژوهش ارزشیابی و از جامعه آماری دانشجویان و آموزشیاران دانشکده مجازی علوم حدیث تعداد 202 دانشجو به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند؛ آموزشیاران دوره (15نفر) سرشماری شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته (با پایایی ضریب آلفای کرانباخ 86/0) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد: آموزشیاران بازخورد را مطلوب و دانشجویان نسبتا مطلوب، هر دو گروه محتوا را مطلوب، تعامل، طراحی میانجی، فعالیت و درگیری دانشجویان و سنجش و ارزشیابی را در سطح نسبتا مطلوب ارزیابی کردهاند. در کل طراحی آموزشی دوره های الکترونیکی در دانشکده مجازی علوم حدیث در سطح نسبتا مطلوبی ارزیابی شد.
خلاصه ماشینی:
ارزيابي کيفيت طراحي آموزشي دوره هاي الکترونيکي دانشکده مجازي علوم حديث Evaluation of instructional design quality of e-learning courses of Hadith Science College تاريخ دريافت مقاله : ٩٠/٠٩/١٨ تاريخ پذيرش مقاله : ٩١/٠١/٢٨ سعيد نورالهي * دکتر رضوان حکيم زاده ** دکتر فرهاد سراجي *** هدف از پژوهش حاضر ارزيابي مطلوبيـت طراحي آموزشي دوره هـاي الکترونيکـي دانشـکده مجازي علوم حديث بود.
مطالعات فراتحليلـي و تحقيقات انجام شده درباره رسانه ها بر گفتـه هـاي کـلارک صـحه مـي گـذارد، ايـن مطالعات مشخص مي کنـد کـه هرچنـد در مقايسـه بـا آمـوزش سـنتي ، زمـاني کـه از رسانه هاي شنيداري -ديداري يا رايانه براي آموزش استفاده مي شود، دانشجويان بيشـتر ياد مي گيرند اما اين موفقيت تنها مديون رسانه ها نيست ، پژوهش هاي بـه عمـل آمـده نشان مي دهد که دليل يادگيري بهتر، تنها رسانه آموزشي نيست بلکه طراحـي مطلـوب آموزشي نيز از اهميت بالايي برخوردار است .
همچنين آقاکثيري (١٣٨٥) برنامه هاي آموزش مجازي دانشگاه هاي شـهر تهـران را از ديد اساتيد و دانشجويان ارزيابي کرد؛ يافته هـاي پـژوهش او در دانشـکده مجـازي علوم حديث نشان داد که اکثـر اسـاتيد و دانشـجويان نظـر مطلـوبي در مـورد ميـزان مطلوبيت محتوا، نظام مديريت محتوا، نظام مديريت آموزشي و نظام ارزيـابي داشـتند، نتايج پژوهش در دانشگاه خواجه نصير نيز نشان داد؛ اکثر اساتيد نظر مطلوبي در مورد ميزان مطلوبيت موارد ذکر شده داشتند؛ اما بيشتر دانشجويان نظر نامطلوب در اين بـاره داشتند.
تعامل در پژوهش حاضر نسبتا مطلوب ارزيابي شده که با نتايج پـژوهش رحمـاني (١٣٨٤) در دانشکده مجازي علوم حديث همخواني دارد.