چکیده:
اگرچه آگاهی اندکی از وضعیت فراگیری دانش در ایران پیش از اسلام در دست میباشد، با ورود اسلام به ایران، دانشاندوزی که این بار با دین پیوندی مستحکم داشت، در این سرزمین به شکوفایی میرسد. بر اساس سنت وعظ و خطابه پیامبر(ص) به یارانش، نخستین مکانی که در سده های نخستین اسلامی به منظور آموزش مورد استفاده قرار میگرفت، مسجد بود. با اینکه در دوره های بعد، مدارس مستقل به وجود آمدند، به دلیل آموزش دینی مدارس، دوباره پیوند مسجد و مدرسه به گونههای مختلف شکل می گیرد و مسجد ـ مدرسه در معماری اسلامی مطرح میشود، اما به اینگونه معماری تاکنون بسیار کم پرداخته شده است. اینکه دو فضای آموزشی و نیایشی در دورههای مختلف معماری اسلامی ایران چگونه با یکدیگر ارتباط داشتهاند، و مسجد ـ مدرسه چه ویژگیهایی دارد که از دیگر گونههای ترکیبی متمایز میشود، به طور دقیق و کامل شناخته شده نیست. شناخت چگونگی پیوند این دو فضا در دوره های مختلف مدّ نظر این پژوهش است و اینکه این پیوند چه گونههایی را دربرداشته و در کدام یک از این گونهها ارتباط میان فضای آموزشی و نیایشی کاملتر برقرار میشود که بتوان واژه مسجد ـ مدرسه را برای آن به کار برد؛ بنابراین در این نوشتار، سیر تحول ارتباط میان فضای آموزشی و نیایشی و گونههای مختلف ساختارهای فضایی آن در معماری اسلامی ایران مورد بررسی قرار میگیرد. این پژوهش از نوع کاربردی و توسعهای بوده و در آن از مطالعات کتابخانهای و میدانی بهره گرفته شده است. در پایان، گونههای مختلف فضاهای ترکیبی آموزشی و نیایشی به ترتیب بیان میگردد و بر اساس جدولهای مربوط، دستهبندی شده و کاملترین آنها با معیارهای مطرح شده در نوشتار به عنوان مسجد ـ مدرسه شناخته میشود. مسجد حکیم اصفهان به عنوان نخستین بنایی دانسته میشود که در آن، دو فضا به طور کامل ترکیب گردیده و در دستهبندیهای پایانی، روند تکاملی ترکیب دو فضای آموزشی و نیایشی در معماری اسلامی ایران تا ساخت گونه مسجد ـ مدرسه و فراوانی آن در دوره قاجار نشان داده میشود.
Scientific education had been prevalent in Iran from many times ago. Although there are limited information of learning situation in pre-Islamic Iran، after Islam conquest the acquisition of knowledge which had a great correlation with religion flourished in Iran. According to the Prophet’s tradition of sermons to his followers، the first place which was used for educational purposes in the first Islamic centuries was mosque. Although the independent madrasa was created in the next periods، the correlation between mosque and madrasa was again formed for their religious education and therefore masjid-madrasa was introduced in Islamic architecture. But this type of architecture has been less studied، so that the features of a masjid- madrasa and the different types of educational and devotional combinations in different eras of Iranian Islamic architecture is not clearly and exactly known. Recognition of this correlation in different periods of the Islamic architecture of Iran is considered in this paper and to know which type has the most correlation between educational and devotional spaces which the term Masjid-madrasa can be used for. Evolution of the correlation between educational and devotional spaces and different types of spatial structures of the correlation in different periods of Iranian Islamic architecture has been considered in the paper.The research is an applied and developmental one and library and field studies have been used. At the end، different combination types of educational and devotional spaces are understood and categorized according to presented charts and finally the most complete form based on presented criterions in the paper is recognized as masjid- madrasa. Isfahan Hakim mosque is found as a prototype and in the final categorizations the evolutional process in Iranian architecture can be easily seen from the first to the culmination of masjid-madrasa building during Qajar era.