چکیده:
مانایی شعر با چند لایه بودن و خوانش برداری آن ارتباط تنگاتنگی دارد. این امر در نیمه اول قرن بیستم همراه با تاثر از شعر و نقد غربی، شعر معاصر عربی را وارد مرحله جدیدی کرد و آن را عرصه تاخت و تاز اسطوره های ملی و جهانی نمود. بدر شاکر السیاب از نخستین شاعران نوپرداز عرب بود که در شعر خود از رمز و اسطوره بهر ه فراوان برد. قصیده سفر ایوب از جمله قصاید اوست که شاعر با خلق مجموعه ای از نشانه ها پیام مورد نظر خود را با مخاطب خویش در میان مینهد. این جستار به کشف نشانه های موجود در قصیده سفر ایوب و تحلیل روابط میان آنها براساس آرا و اندیشه های آلن گریماس میپردازد و کارکرد هر یک از نشانه های به-دست آمده از بافت روایی شعر را از منظر قواعد هنجارگریزی معنایی مورد بررسی قرار میدهد؛ بر این مبنا، نشانه های موجود در این قصیده در لایه دوم معنایی و گاه بدلیل استفاده شاعر از رمز و اسطوره در عمیقترین سطح خود یعنی لایه سوم معنایی جای میگیرند
Viability of verse is interrelated to its multiple layer nature and legibility. Being affected by western poetry and criticism in the middle of 20th century، this trend entered Arabic contemporary verse into a new stage and made it as a field for activity of national and international myths. Badr Shakir Al- Siab was one of premier innovative Arabic poets that he has highly benefitted from mystery and myth in his verse. “Job’s book” is one of his odes in which the poet purposes his view to the audience by creation of a group of signs from his considered message. The present survey deals with discovery of the existing signs in ode “Job’s book” and analysis on them based on comments and viewpoints from Allen Greimas and examines application of each of the obtained signs out of narrative texture of poem from the view of semantic principles of Paradigm- Phobia; accordingly، the existing signs in this ode within second semantic layer and also due to employing mystery and myth by the poet، it is placed at the deepest level i.e. semantic third layer.