چکیده:
امروزه متناسب با پیشرفت و تحول در حوزههای مختلف و گذار جوامع از شکل سنتی به مدرن، شاهد شکلگیری سبکهای جدید زندگی هستیم. سبک زندگی، درواقع، شکلدهنده هویت گروهی و اجتماعی افراد است. تحقیقاتی که تاکنون در این زمینه در جامعه ما صورت گرفته است توجه کمی به باورها و ارزشهای فرهنگی برخاسته از مکتب اسلام داشته و صرفا به بیان نظریههای غربی در این حوزه و ذکر عوامل مؤثر بر آن اکتفا کردهاند. ازاینرو، در این مقاله با مبنا قرار دادن روش تحقیق کیفی از نوع تحلیلی ـ توصیفی، و با هدف بررسی الگوی آرمانی سبک زندگی از منظر مذهب اسلام و خاصه مکتب تشیع، بر آن شدیم تا ابتدا با بررسی دقیق نظریههای مربوط، سه شاخصه اصلی سبک زندگی (الگوی رفتار، مدیریت بدن و الگوی مصرف) را برداشت کرده و در ادامه، در ارتباط با هر مقوله، گزارههایی را که بیانکننده دیدگاه مکتب اسلام باشد بیان نماییم. در پایان پس از جمعبندی و نتیجهگیری مطالب، یافتهها حاکی از لزوم جامعهپذیری و نهادینه کردن الگوی سبک زندگی اسلامی در جهت شکل دادن به ساختار نگرشی نسل جوان بر این مبنا بود.
خلاصه ماشینی:
"اعتدال و میانهروی در مصرف: توصیههای فراوان آموزههای دینی به زهد و قناعت و پرهیز از اسراف و مصرفگرایی، باعث شده است تا برخی کسانی که آگاهی همهجانبه از دین مقدس اسلام ندارند، در دامن تفریط بیفتند و زندگی را بر خویش سخت گیرند، و خود را بدون هیچ منع شرعی و عرفی، از بسیاری از نعمتهای خداوند محروم دارند؛ اما همانگونه که افراط در مصرف و اسراف و ریخت و پاش، با روح اسلام ناسازگار است، اسلام، تفریط و کوتاهی در مصرف را نیز تأیید نمیکند.
لزوم فرهنگسازی و نهادینه کردن الگوی سبک زندگی در افراد جامعه در اینجا باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشیم که ارزشها و هنجارهای یک نظام اجتماعی زمانی به خوبی در وجود کنشگران درونی و نهادینه میشوند که ما در زمان مقتضی عمل کرده باشیم.
ازاینرو، ما باید بهخوبی به این نکته اشراف داشته و کانون توجه خویش را متوجه این حوزه کنیم؛ چراکه بستر مقتضی برای نهادینه کردن الگوی سبک زندگی بر اساس فرامین اسلامی بهخوبی در این سنین فراهم است و هرقدر ما بتوانیم در اینبازه سنی بهتر عمل کنیم و نگرشهای موافق با هدف خویش به وجود آوریم درواقع، توانستهایم رفتار آنها را در آینده کنترل و هدایت کنیم؛ نکتهای که دشمن بهخوبی در حوزه جنگ نرم بدان اشراف داشته و امروزه از طریق جوسازی رسانهای و قدرت رسانه سعی در شکلدهی نگرشهای همسو با اهداف توسعهطلبانه خویش دارد."