خلاصه ماشینی:
"در هر یک از اجزاء این مجموعه،در مورد فلان یا فلان موضوع آنچه که برای فهم و درک سطحی ماجرای مطرح شده لازم است بدانیم به ما عرضه میشود و این امکان را خواهیم داشت که به کمک کتابهای دیگری که همین شخصیتها در آنها ظاهر میشوند،به پیش رویم به نحوی که ساختار و محتوای یک رمان بالزاک به واسطهء مطالعه رمانهای دیگر او،تغییر شکل میدهند.
بدین ترتیب به آسانی در مییابیم که صحنههای (به تصویر صفحه مراجعه شود)آنتوان چخوف زندگی خصوصی به سادهترین نحو ممکن خواننده را مورد خطاب قرار میدهند و به همین دلیل است که بالزاک آنها را سر لوحهء آثار خود قرار داده است:این صحنهها ضمن گردش به دور موضوع اردواج،دارای بار اخلاقی بسیار واضحی هستند.
این قیاس فقط بر تمایز تاریخی بنا نمیشود بلکه ایمان با تمایز قایل شدن بین زندگی انسان و طبیعت در اشعار و ابهامات این رابطه آن طور که بر افسانه میسح تأثیر میگذارد به کناری گذاشته میشود،وقتی که در«معجزه»درخت انجیر تا مرز خاکستر شدن مصرف میشود،ژیوگومینویسد:«اگر درآن نقطه یک لحظه انتخاب آزاد تضمین شده باشد/برای برگها،شاخهها، تنه ژها،ریشهها/قوانین طبیعت ممکن است طرح مداخلهای را ریخته باشند/و در هفته مقدس وابستگی ما به طبیعت رقیب خدا میگردد:وقتی نیمه شب فرا میرسد/تمام مخلوقات و تمام اجسام ساکت فرو میافتند/هنگام شنیدن اینکه بهار شایعه و غوغای خود را عرضه میدارد/یعنی به زودی آب و هوای بهتری وجود خواهد داشت/بر مرگ نیز از طریق نیروی رستاخیز/ میتوان غلبه کرد»."