چکیده:
تغییرات مستمر در محیط و کسب کار در سال های اخیر، سازمان ها را ملزم به نظارت بر محیط درون و بیرون خود و تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از این تغییرات نموده است تا از این طریق بتوانند واکنش به موقع به فرصت ها و تهدیدها از خود نشان دهند. در همین راستا، سیستم های هوشمندی استراتژیک به عنوان ابزاری نوین با فراهم کردن اطلاعات مورد نیاز هر بخش سازمان، مدیران را در دستیابی به این مهم یاری می رساند. بنابراین با توجه به اهمیت هوشمندی استراتژیک، این پژوهش با شناسایی انواع متفاوت هوشمندی بر مبنای نیازهای اطلاعاتی در اتخاذ تصمیمات سازمان از دیدگاه محیط درونی و بیرونی آن به طراحی مدل جدیدی برای اندازه گیری هوشمندی استراتژیک پرداخته است. بدین منظور، داده های مورد نیاز پژوهش با توزیع پرسشنامه ای میان سازمان های استفاده کننده از سیستم های هوشمندی کسب و کار، گردآوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اعتبار این مدل نیز با استفاده از روش های روایی واگرا و روایی همگرا سنجیده و از طریق روش مدل سازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد که هوشمندی استراتژیک از طریق هوشمندی درون و برون سازمانی اندازه گیری می شود. همچنین، متوسط بودن میزان هوشمندی استراتژیک در سازمان های ایرانی، لزوم درک بهتر و پیاده سازی بهینه این نوع سیستم ها را بیان می کند.
خلاصه ماشینی:
طراحی مدلی برای اندازه گیری هوشمندی استراتژیک سازمانی و اندازه گیری میزان آن در بین شرکت های استفاده کننده از نرم افزارهای هوشمندی کسب وکار در ایران سید یعقوب حسینی ١*، خداکرم سلیمیفرد ٢، شهربانو یدالهی 3 ١- استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس ٢- استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه خلیج فارس ٣- دانشجوی کارشناسیارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس دریافت : ٩١/١٠/٧ پذیرش : ٩١/١١/٢٢ چکیده تغییرات مستمر در محیط و کسب کار در سال های اخیر، سازمان ها را ملزم به نظارت بر محیط درون و بیرون خود و تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از این تغییرات نموده اسـت تـا از ایـن طریـق بتوان ـد واکنش به موقع به فرصت ها و تهدیدها از خود نشان دهند.
پژوهش های پیشـین در بـاره هوشـمندی اسـتراتژیک بیشـتر بـر روی فراینـد ایـن هوشـم د (گردآوری، تجزیه و تحلیل و توزیع اطلاعات ) متمرکز بـوده انـد و پـژوهش هـای انـدکی در زمینـه مولفه های تشکیل دهنده هوشمندی استراتژیک جهت اندازه گیری آن صـورت گرفتـه اسـت بـدین منظور، این پژوهش با هدف مفهوم سازی هوشمندی استراتژیک سازمانی و ارائـه و سـنجش مـدلی برای اندازه گیری این نوع هوشمندی صورت گرفته است .
Competitive Intelligence تصمیم گیریهای مدیریتی را در بر دارد که شامل هوش مرتبط با رقبا و نیز اطلاعات گردآوری شده از عوامل محیطی مانند مشتریان ، توزیع کنندگان ، تغییـرات اجتمـاعی، قـوانین و مقـررات ، مسائل اقتصادی مشتریان ، تـأمین کننـدگان ، تکنولـوژیهـا و روابـط تجـاری اسـت [١٣ ؛١٤].
M, "A case for competitive intelligence," Information Management Journal, vol.