چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی قابلیت تعمیم پذیری یافته های پژوهش هـای گذشـته در رشـتة آمـوزش زبان انگلیسی انجام شده است . بدین منظور، ویژگی هـای کلـی شـرکت کننـدگان در پـژوهش هـای کمـی رشتة آموزش زبان انگلیسی طی ده سال گذشته تحلیل شـد. بررسـی هـای اولیـه نـشان داد بـا درنظـر گرفتن محیط های آموزشی و سن افراد آزمودنی ، افراد شرکت کننده در پژوهش های گذشته را می تـوان متعلق به یازده گروه دانست . سپس با تعیین سهم هریـک از گـروههـای نـامبـرده در تحقیقـات گذشـته مـشخص شـد بـیش از ٦٠ درصـد از تمـام پـژوهش هـای قبلـی در محـیط هـای دانـشگاهی و بـر روی دانشجویان انجام شده است . در ٢٠ درصد از تحقیقات قبلی فراگیـران زبـان در موسـسات خـصوصی زبان به عنوان آزمودنی شرکت داشته اند. سهم زبانآمـوزان دورههـای راهنمـایی ، دبیرسـتان و پـیش - دانشگاهی فقط ٧ درصد از کل پژوهش های پیشین است . سپس با برشمردن پارهای از دلایـل احتمـالی حضور و یا عدم حضور برخی از گروههـا در تحقیقـات قبلـی ، قابلیـت تعمـیم پـذیری نتـایج یافتـه هـای پژوهش های پیشین مورد بحث قرار گرفته است .
خلاصه ماشینی:
Everton et al)، تـصورات دور از واقعیت معلمان دربارة پژوهش های آکادمیک (٢٠٠٤ ,Jacques &Campbell )، ماهیت نظری و بی ارتباط بودن برخی از پژوهش ها و زبان تخصصی و گفتمـان فنـی پـژوهش هـای علمـی 8Han (٢٠٠٤ ,Giltin &Gore ) از دلایل به کار نگرفتن نتایج پژوهش هـا بیـان شـده اسـت .
بررسـی هـای بعـدی نشان داد برخی از این مجلات متعلق به مؤسسات خصوصی آموزش زبان هستند و بنابراین گسترة نشر و توزیع آنان محدود است (مانندILI language teaching journal).
جدول ١ نام مجلات و تعداد مقالات مورد بررسی تعداد مقالات کمی و آزمایشی چاپ شدة مرتبط با آموزش زبان نام مجله دانشگاه یا مؤسسة حامی 38 Teaching English Language and Literature (TELL) انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران 70 Iranian EFL Journal دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری مؤسسة Asian TEFL 25 The Journal of Teaching Language Skills (JTLS) دانشگاه شیراز 17 6 Iranian Journal of Applied Language Studies (IJALS) دانشگاه سیستان و بلوچستان با همکاری دانشگاه Uppsala 54 Iranian Journal of Applied Linguistics (IJAL) دانشگاه تربیت معلم تهران 35 Pazhouhesh Zabanhaye Khareji (PZK) دانشگاه تهران 19 Journal of English Language Teaching and Learning (JELTL) دانشگاه تبریز 12 Ferdowsi Review (FR) دانشگاه فردوسی مشهد 25 Zaban & Adab (ZA) دانشگاه علامه طباطبایی پس از انتخاب مقالات، بخش روش تحقیق تمام آنهـا بـا هـدف یـافتن ویژگـی هـای افـراد شرکت کننده در پژوهش مورد مطالعه قرار گرفت .