چکیده:
«دیدگاه» در زبانشناسی شناختی نقش مهمی در تعبیر صحنه ها ایفا می کند. این نکته که هر بیننده یا گوینده صحنة مورد بحث را چگونه تعبیر می کند، به دیدگاه او دربارة آن صحنه بستگی دارد. ازاین روست که برای بیان یک موضوع از زاویة دیدهای مختلف ، پارهگفتارهای متنوع و متفاوتی در زبان وجود دارد؛ زیرا گویندگان مختلف به شیوههای متفاوتی هر صحنه ای را مفهومسازی می کنند. از سوی دیگر، عنصر دیدگاه در روایت نیز نقش تعیین کنندهای دارد. شایان ذکر است دیدگاه دربرگیرندة عواملی است ؛ ازجمله زاویة دید- که شامل جهت دید و نقطة دید است - و عوامل دیگری مانند برجسته ، زمینه ، عینیت و ذهنیت که در پژوهش حاضر به چهار مورد از آنها پرداخته شده است . هدف این پژوهش ، بررسی مفهوم دیدگاه از منظر زبانشناسی شناختی با به کارگیری الگوی دو زبانشناس شناختی یعنی لنگاکر و تالمی و الگوی شناختی استاکول در روایت در سه گونة روایی داستان، فیلم نامه و فیلم برگرفته از آن است . نتایج این پژوهش حاکی از تاثیرپذیری این سه گونه از یکدیگر است . یافته ها نیز بر غالب بودن نقش نمود زبانی دیدگاه در داستان صحه می گذارد؛ همچنین نشان می دهد «دیدگاه» پدیدهای پیوسته نیست و ممکن است در روند رخدادهای قصه تغییر کند.
خلاصه ماشینی:
هدف این پژوهش ، بررسی مفهوم دیدگاه از منظر زبانشناسی شناختی با به کارگیری الگوی دو زبانشناس شناختی یعنی لنگاکر و تالمی و الگوی شناختی استاکول در روایت در سه گونة روایی داستان، فیلم نامه و فیلم برگرفته از آن است .
در حوزة زبانشناسی ، ادبیات و سینما دربارة دیدگاه با عنوانهای دید، زاویة دید، دیدگاه و مانند آنها نظریه های متعددی مطرح شده است که اشاره به آنها در این مقال نمی گنجد و به کتاب مفصلی نیاز دارد.
در این قسمت از مقاله به ذکر فقط نمونه ای از جدولی بسنده می کنیم که در آن تمام پارهگفتارهای داستان به همراه بخش هایی از فیلم نامه و پارهای از سکانس های فیلم که مرتبط با داستان مورد نظر بود، به لحاظ دیدگاه بررسی شده و در اینجا تنها به مقایسة آنها اکتفا شده است .
٤. تحلیل داستان عزاداران بیل و فیلم نامه و فیلم گاو تمام ٤٥١ پارهگفتار داستان براساس چهار عامل نقطة دید، برجستگی ، زاویة دید و جهت بررسی شده است .
نمونة این مورد- همانگونه که در جدول شمارة دو ملاحظه می شود- بخش بزرگی (١٨٤ مورد از ٤٥١ پارهگفتار) یعنی ٤٠ درصد از پارهگفتارهای داستان را به خود اختصاص داده است ؛ مانند نمونه های زیر: (بخش ١.
٦. فیلم به نظر می رسد در فیلم ، دیدگاه و آندست از زیرشاخه های آن- که موضوع مورد بررسی این پژوهش است - توسط کارگردان و سایر عوامل مسئول به وسیلة دوربین تعیین می شود.