چکیده:
ارزیابی منصفانة دانش و کاربرد زبان همراه یکی از چالش های پیش روی متخصصان سنجش زبان است . در ایران حتی باوجود قانون حذف کنکور سراسری، تاکنون میزان منصفانه بودن آزمونهای مختلف زبان که دانش آموزان در دورة دبیرستان و پیش دانشگاهی آنها را تجربه می کنند، بررسی نشده است . در تحقیق حاضر هشتاد نفر از دانش آموزانی که طی یک تا دو سال قبل از شروع این تحقیق از دبیرستان فارغالتحصیل شده بودند، به پرسش نامة سنجش منصفانه پاسخ دادند؛ این پرسش نامه ازلحاظ روایی و پایایی مورد مطالعه قرار گرفت . ٣٦ نفر از شرکت کنندگان در تحقیق به سوالهای پرسش نامة تشریحی نیز پاسخ دادند. دادههای مربوط به تلقی زبانآموزان از میزان منصفانه بودن آزمون زبان کنکور سراسری، آزمونهای هماهنگ و معلم ساخت از طریق آزمون مقایسة واریانس (ANOVA) تحلیل شد. همچنین ، پاسخ های تشریحی شرکت کنندگان درمورد رفتارهای غیرمنصفانه ای که از دوران دبیرستان خود می توانستند به خاطر بیاورند مورد تحلیل محتوایی قرار گرفت و به تفکیک نوع آزمون دسته بندی شد. نتایج تحلیل کمی و کیفی دادهها نشان می دهد آزمون زبان کنکور سراسری و آزمون زبان هماهنگ به نسبت آزمونهای معلم ساخت که در مقیاس کلاسی و مدرسه ساخته و اجرا می شود، منصفانه ترند. بیشترین رفتارهای غیرمنصفانه نیز در آزمون زبان دورة پیش دانشگاهی گزارش شد. از نتایج این پژوهش می توان جهت پر کردن خلا یک آزمون منصفانه پس از حذف آزمون کنکور استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
در ایران حتی باوجود قانون حذف کنکور سراسری، تاکنون میزان منصفانه بودن آزمونهای مختلف زبان که دانش آموزان در دورة دبیرستان و پیش دانشگاهی آنها را تجربه می کنند، بررسی نشده است .
بنابراین ، به منظور بررسی میزان اخلاقی و منصفانه بودن انواع آزمونهای زبان در دورة دبیرستان و پیش دانشگاهی سؤالهای زیر طراحی شده است : ١.
آیا بین آزمون زبان کنکور سراسری، آزمونهای هماهنگ سال سوم و امتحانهای معلم ساخت در سال دوم دبیرستان و پیش دانشگاهی ازلحاظ میزان منصفانه بودنشان تفاوت معنیاداری وجود دارد؟ ٣.
پس از تحلیل محتوا، پاسخ های جمع آوریشدة مربوط به آزمون زبان سال دوم، هماهنگ سوم، امتحان زبان پیش دانشگاهی و بخش زبان کنکور نشان داد که شرکت کنندگان چقدر از رفتارهای غیرمنصفانه را می توانستند برای هریک از این آزمونها به یاد بیاورند.
نتیجة دادههای کمی و کیفی نشان می دهد آزمون زبان کنکور سراسری- که طبق قانون می بایست در سالهای آینده جایگزینی برای آن پیدا کرد- منصفانه ترین آزمون در دورة دبیرستان است ؛ زیرا تلقی منصفانه بودن این آزمون ازنظر دانش آموختگان آن به طور معناداری بیشتر از بقیة آزمونهاست (جدول ٤).
از آنجا که رابطة بین روایی آزمون زبان و میزان منصفانه بودن آن همواره مورد تأکید بوده است (٢٠٠٤ ,Kunnan ;٢٠١٠ ,Kane ;١٩٩٧ ,Cole &Willingham )، در این تحقیق میزان منصفانه بودن آزمونهای زبان دبیرستان ازنظر میزان روایی آنها بررسی شد.
Code of Fair Testing Practices in Education.