چکیده:
انتخاب نامساعد و مخاطرات اخلاقی از نتایج وجود اطلاعات نامتقارن در بازار بیمه است. وجود یا عدم وجود انتخاب نامساعد در بازار بیمه یکی از موارد مورد توجه بیمهگران است. فرض بر این است که افراد با دو سطح ریسک (پایین و بالا) وجود دارند. در بازار بیمه، تئوری انتخاب نامساعد بیان میکند که افراد با سطح ریسک بالا، خدمات بیمهای بیشتری نسبت به افراد با سطح ریسک پایین تقاضا مینمایند. هدف این تحقیق بررسی پدیده عدم تقارن اطلاعات در بازار بیمه آتشسوزی و تأثیر آن بر عملکرد مالی یک شرکت بیمه است. بدین منظور گروه مورد مطالعه در این تحقیق پروندههای خسارت تشکیل شده طی سالهای 1392-1391در شهر تهران میباشد که با استفاده از رگرسیون لجستیک از آمارههای کای دو، آزمون هاسمر و لمشو و والد برای بررسی معناداری رابطهها و نیکویی برازش استفاده گردید. سپس همبستگی میان انتخاب نامطلوب و مخاطرات اخلاقی در بیمه آتشسوزی آزمون گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که اطلاعات نامتقارن در بازار بیمه آتشسوزی، خسارتهای هنگفتی به شرکتهای بیمه تحمیل مینماید.
خلاصه ماشینی:
"لذا اطلاعات شـرکت هـای بیمـه دربـاره میـزان تمایـل بـه ریسـک مشتریان، کمتر از خود مشتریان است و با این توصیف ، بین آنها اطلاعات نامتقـارن حاکم است و این امر اجتنابناپذیر است ؛ زیرا مسئله تمایل به ریسک امری اسـت که بستگی به ژنتیک ، سن ، جنس ، تحصیلات، ثروت و محیط خانوادگی فرد دارد و تا زمانی که اظهار آن برای فرد مستلزم هزینه باشد از آن پرهیز کرده و یا اطلاعـات غلط را منتقل میکند (٢٠١٢ ,Muermann and straka).
1 مطالعه عدم تقارن اطلاعات در بازار بیمـه از مطالعـات «راس شـیلد و اسـتیگلیتز » سرچشمه گرفته است با فرض اینکه بیمه گرها باید با انتخاب نامسـاعد (نـامطلوب) روبرو شوند و دلیل آن نیز غیر ممکن بودن جداسازی مشـتریان بـا ریسـک بـالا از مشتریان با ریسک پایین است ، این تئوری بیـان مـیکنـد کـه مشـتریان نسـبت بـه بیمه گرها اطلاعات بیشتری از سطح ریسک خود دارند و بـه طـور کارآمـد از ایـن اطلاعات در برابر بیمه گرها استفاده میکنند.
تجزیه وتحلیل مطالب در این تحقیق به بررسی انتخاب نامساعد و مخاطره اخلاقی به عنوان دو پدیده که به دنبال وجود اطلاعات نامتقارن ایجاد میشوند، پرداخته شد و با کمک رگرسیون لجستیک از آمارههـای "کـای دو 1 " "آزمـون هاسـمر 2 " و "والـد 3 " بـرای بررسـی 2 χ Hasmer Wald معناداری رابطه ها و نیکویی برازش استفاده شد و توسط آزمون کای دو رابطه میـان تصمیم برای خرید بیمه و وقوع خسـارت جهـت وجـود انتخـاب نامسـاعد مـورد بررسی قرار گرفت ."