Skip to main content
فهرست مقالات

مدیریت دانش در خلق ارزش برای مشتری

نویسنده:

(4 صفحه - از 54 تا 57)

کلیدواژه ها :

مدیریت دانش ،داده کاوی ،مدیریت ارتباط با مشتری ،پایگاه دانش ،انباره داده‌ها ،شناخت مشتری و دیتامارت

کلید واژه های ماشینی : اطلاعات، مشتری، مدیران، انباره داده‌ها، اطلاعات موجود در سازمان استفاده، سازمان، دانش، مشتریان، فرآیند، تجمیع

با پیشرفت تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات‌سازمان‌ها می‌توانند مجموعه اطلاعات زیادی را در مورد مشتریان خود طبقه‌بندی و نگهداری کنند.از آنجا که در محیط رقابتی کنونی‌ لزوم آن وجود دارد که‌سازمان‌ها نیازهای مشتریان خود را بهتر درک کنند،می‌توان فرآیندی را پیمود که در آن اطلاعات‌ موجود درسازمان استفاده می‌شود و ضمن خلق دانش کیفیت‌ تصمیمات درسازمان ارتقا یابد. در این راستا تکنولوژی‌هایی نظیر انباره داده‌ها1و داده‌ کاوی‌2می‌تواند برای‌سازمان ایجاد مزیت رقابتی نماید و در مدلسازی مشتریان‌سازمان به مدیران یاری رساند.

خلاصه ماشینی:

"از آنجا که در محیط رقابتی کنونی‌ لزوم آن وجود دارد که‌سازمان‌ها نیازهای مشتریان خود را بهتر درک کنند،می‌توان فرآیندی را پیمود که در آن اطلاعات‌ موجود درسازمان استفاده می‌شود و ضمن خلق دانش کیفیت‌ تصمیمات درسازمان ارتقا یابد. [1] 2-مدیرت دانش در سال«1995 ویلیام اینمن»4مفهوم انباره داده‌ها که پایگاه داده‌ای‌ برای تصمیم گیری طراحی شده است را ارائه داد. «اینمن»انباره داده‌ها را به عنوان پایگاه داده‌ای برای مدیریت داده‌ ها با خصوصیات زیر معرفی نمود: موضوع‌گرایی:5یک انباره داده بر پایه موضوعات اصلی‌ مثل مشتری،فروشنده و محصول و فروش شکل می‌گیرد و به جای‌ تمرکز برپردازش عملیات روزانه یک‌سازمان،بر مدلسازی تحلیل‌ داده‌های مورد نیاز برای تصمیم‌گیری تمرکز می‌کند. تفاوت‌های میان پایگاه داده‌ها وانباره داده‌ها مهم‌ترین تفوت بین پایگاه داده‌ها و انباره داده‌ها این است که‌ انباره داده‌ها از اطلاعات موجود در پایگاه‌های مختلف داده‌ای تشکیل‌ شده است. انباره داده‌ها بین اطلاعات موجود در پایگاه داده‌های‌ مختلف ارتباط برقرار می‌کند. در حقیقت معمولا انباره داده‌ها از ترکیب پایگاه داده‌های مختلف و موجود تشکیل می‌شود. ساختار انباره‌داده‌ها سیستم انباره داده‌ها به دلیل ترکیب داده‌ها از منابع داده‌ای‌ مختلف بسیار کارا می‌باشد. حقیقتی که در ورای این سیستم قرار دارد این است که سطوح مختلفی از تجمیع مورد نیاز می‌باشند و بسته به‌ ساختارسازمان ساختار انباره داده‌ها انتخاب می‌گردد. هر یک از این سه نوع عبارتند از:«انباره داده‌ها با داده‌های وسیع‌ سازمانی»همه اطلاعات موجود در پایگاه داده دپارتمان یا گروه کاری‌ را در یک مخزن داده‌ای منفرد تجمیع می‌کند. این ساختار پایگاه داده‌های مختلف‌ را برای ایجاد دیتامارت‌های مستقل تجمیع می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.