چکیده:
هدف از مقالهء حاضر،ساخت مقیاسی برای ارزیابی میزان رضامندی بیمهگذارران بیمه اشخاص در یک شرکت بیمه است.برای تدوین پرسشنامه با توجه به فهرستها، طبقهبندیها و ابزارهای اندازهگیری موجود،ابعاد مختلف رضامندی از بیمه مشخص شد. سپس عبارتهایی تدوین شد تا آن بعد را اندازهگیری کند.
نمرات مردان و زنان در رضامندی با همدیگر تفاوت معنیداری نداشتند.در نهایت نمرات هنجار در خرده مقیاسهای مختلف و همچنین در کل آزمون محاسبه شد.
خلاصه ماشینی:
3. گزینش کارکنان مناسب موفقیتآمیز بودن اجرای برنامههای ناظر بر تأمین رضامندی مشتری دقیقا همانند موفقیت دوایر کنترل کیفیت در شرکتهای ژاپنی،تنها در گرو استفاده از کارکنانی است که برای این کار انگیزههای لازم را داشته باشند.
مدل سنجش رضامندی مشتری برای سنجش دقیق و علمی رضامندی بیمهگذاران ناگزیر باید تمام جنبهها،خصیصهها، مراحل و فرایند ارائه خدمات را در بیمه مدنظر قرار داد تا از این طریق بتوان اهمیت و الویت آنها را راژز دیدگاه بیمهگذاران تعیین و ارزیابی کرد.
روش گزینش سؤالات برای تحلیل عاملی برای انتخاب سؤالات هر یک از خرده مقیاسهای پرسشنامه برای تحلیل عاملی،در پژوهش حاضر از ملاک ضریب همبستگی هر سؤال با نمره کل خرده مقیاس مربوط به آن(ضریب تمیز سؤال)استفاده شده است.
این ملاک بیشتر در تحلیل عاملی به روش آلفای کیسر به کار میرود و در مورد سایر روشهای استخراج عاملی زیر سؤال است،زیرا ممکن است تعداد عاملهای معنادار در ماتریس همبستگی را در برخی از شرایط،کمتر از آنچه باید براورد تعداد عاملها معمولا در مقایسه با بیش برآورد ان، مسئله جدیتری است(هومن،1380).
شاخصهای توصیفی نمرههای آزمون پس از بررسی اعتبار عاملی و پایایی پرسشنامه،نمرات هنجار شده Z با میانگین صفر و انحراف استاندارد 1 و نمرات هنجاری t با میانگین 50 و انحراف معیار 10 برای مقایسه نمرات افراد و خرده مقیاسهای مختلف محاسبه شد تا در صورت اجرا روی تعداد اندکی از افراد اجرا شود و توان وضعیت آنها را با توجه به نمونه هنجاریابی شده مشخص کرد.