خلاصة:
هدف: هدف از پژوهش حاضر، معرفی مقیاس درصد همخوانهای درست در کودکان فارسی زبان وگزارش ویژگیهای روانسنجی آن است. روش: در این پژوهش مقطعی با الگوی پژوهشبنیاد، 387 دختر و پسر 3 تا 6 ساله یکزبانه فارسیزبان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش برای اندازهگیری، مقیاس درصد همخوانهای درست، آزمون تصویری واجی بود که روایی محتوایی آن به تایید صاحبنظران آسیبشناس گفتار و زبان و زبانشناس رسیده بود. یافتهها: نمره مقیاس در دو گروه مبتلا به اختلالات واجی و بدون آن همچنین بین گروههای سنی مختلف، تفاوت معنادار داشت. نتیجهگیری: مقیاس درصد همخوانهای درست میتواند به عنوان یک ابزار روا و معتبر در بررسی توانایی تلفظی کودکان فارسی زبان در امور پژوهشی و بالینی به کار گرفته شود.
Objective: This study aimed to introduce PCC scale in Persian speaking children and to investigate its validity and reliability.
Methods: This crosssectional، methodological study was conducted on 387 monolingual Persian speaking boys and girls aged between 3-6 years The instrument for measuring PCC was Phonological Picture naming test which it's Content Validity Ratio (CVR) were assessed by Speech Language Pathologists and linguists.
Results: Discriminative and construct validity was confirmed with a significant difference between PCC scores of Children with/without phonological disorders and different age groups
Conclusion: The result of this study show that probably the PCC Scale is a reliable and valid instrument for evaluating articulation competence of Persian speaking children in the clinical settings and research projects.