خلاصة:
در سال های اخیر برخی بازاریابان به تدریج از بازاریابی انبوه فاصله گرفتـه و بـه سـمت بازاریـابی هدف دار گرایش پیدا کرده اند. مراحل بازاریابی هدف دار عبارت است از: بخش بندی، هدف گـذاری و جایگاه یابی. بخش بندی بازار به عنوان اولین مرحله بازاریابی هدف دار، روش هـای مختلفـی دارد. یکی از روش ها، بخش بنـدی بـر مبنـای مزایـای مـورد انتظـار مـیباشـد. در ایـن مقالـه مشـتریان فروشگاه های بزرگ خرده فروشی زنجیره ای شهر تهران بر مبنای مزایای مورد انتظار آنها بخش بندی شدند. به این ترتیب که پس از تعیین مزایای مورد انتظار مشتریان با رویکرد دلفی، از طریق تکنیک تحلیل عاملی، شش عامل اصلی مزایای مورد انتظار استخراج شده و سپس بر مبنای این عوامـل بـا استفاده از تکنیک تحلیل خوشه ای، پنج خوشه شناسایی و توصـیف شـدند. در نهایـت ، بـر مبنـای خوشه های شناسایی شده ، پیشنهاداتی به تصمیم گیران ارائـه گردیـده اسـت . از آنجـایی کـه فراینـد بخش بندی بازار در سازمان ها و شرکت ها بصورت ذهنی انجام میشود، ارائه مدلی که ایـن فراینـد ذهنی را به یک فرایند علمی و مدوّن تبدیل کند، به نظر نوآوری این تحقیق میباشد.
ملخص الجهاز:
"شناسایی شد بخـش بنـدی بازدیدکننـدگان مرکز تجاری شهر تهـران بـر مبنای نوع فعالیت با اسـتفاده از تکنیک تحلیل خوشه ای و تحلیل عاملی یحیی پور جلالی دانشگاه تهران 1388 157 فعالیت های انجام گرفته در مرکز خرید خریداران سنتی مشتاقان مراکز تجاری مشتریان گذری مشتریان تفریحی بخش بندی بازار گوشی تلفن همراه بر مبنای مزایای مـورد انتظار مشترین مرتضوی و همکاران فردوسی مشهد 1390 770 مزایای مورد انتظار سه بخش شناسایی شد بخش بنـدی بـازار و تحلیـل رقابتی بـرای خـرده فروشـی سوپرمارکت سگال و گیاکوب آمریکا 1994 ده هزار اسم و آدرس عامل های جغرافیایی - جمعیت شناختی بخش ثروتمند بخش حرفه ایهای با تحرک طبقه متوسط میانی خانواده های محروم بخش بندی بـازار بـر مبنـای مزایای مورد انتظار از پوشاک دانشــجویان : جهــت گیــری خریـــد، ارزیـــابی ویژگـــی پوشاک و حمایـت مجـدد از برند هیون هی پارک و پولین سولیوان آمریکا 2009 200 مزایای مورد انتظار گـروه منـافع مربـوط بـه سـود، گروه منافع مربوط به لذت گروه منافع مرکب بخش بندی بر اساس مزایـای مـــورد انتظـــار خریـــداران تلویزیونی خانگی هایجون پارک و همکاران آمریکا 2011 887 مزایای مورد انتظار (انگیزش ) جویندگان راحتی خریداران محصول گرا جویندگان منحصر به فرد بودن خریداران بیتفاوت یافته های تحقیق الف )اجرایتحلیل عاملی،استخراج عامل هاونامگذاریآنها به منظور پی بردن به متغیرهای زیربنایی یک پدیده یا تلخیص مجموعـه ای از داده هـا، از روش تحلیل عاملی استفاده میشود."