خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه درک استعاره بصری و کلامی در کودکان باوبدون ناتوانایی یادگیری بود . این پژوهش با روش علی – مقایسه ای انجام گرفته است . نمونه پژوهش 20دانش آموزان با و بدون ناتوانایی یادگیری شهر قم بودند که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند . ابزار مورد استفاده عبارت از تکلیف استعاری سه گانه MTT (کوگان ،کانور ،گروس وفاوا،1990) ، استعاره کلامی و آزمون هوش ریون بود . داده های به دست آمده با روش تحلیل آماری واریانس چند متغییری (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج پژوهش نشان داد که در درک استعاره کلامی بین دو گروه تفاوت معنا داری وجود دارد (p<0/05 ).امااین تفاوت در زمینه درک استعاره بصری معنادار نبود . بر اساس یافته ها مشخص می شود که کودکان مبتلا به ناتوانایی یادگیری در درک استعاره بصری تقریبا مشابه با کودکان عادی عمل می کنند که می توانند ناشی از اثر برتری تصویر باشد ،اما در درک استعاره کلامی به علت پایین بودن دانش معنایی ضعف دارند .
Objective: The purpose of this study was to compare visual and verbal metaphor comprehension in children with and without specific learning disorder (SLD). Method: In this causal-comparative study, the sample comprised 20 children with and 20 children without SLD studying in Qom, Iran, selected by multistage random cluster sampling. Data collection instruments included the Metaphoric Triads Task (MTT), Verbal Metaphor Test, and Raven's Progressive Matrices. Data were analyzed using MANOVA. Results: The results showed a significant difference between the two groups (p<0.05) in terms of verbal metaphor comprehension. However, this difference was not significant in terms of visual metaphor comprehension. Conclusion: Children with SLD are almost similar to other children in comprehending visual metaphors which can be the result of picture-superiority effect. Nevertheless, the comprehension of verbal metaphors is weak in them due to their lower semantic knowledge.