خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر الگوی چرخهی یادگیری مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی بر انگیزش تحصیلی و خلاقیت دانشآموزان انجام شد. روش: این پژوهش با روش نیمه آزمایشی از نوع طرحهای پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از گروه کنترل انجام شد. جامعۀ آماری پـژوهش شامل دانشآموزان دخـتر پایۀ هفتم سبزوار در سـال تحصیلی 95- 1394 بود. تعداد 56 دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. گروه آزمایش 14جلسه 70 دقیقهای با روش تدریس الگوی چرخهی یادگیری مبتنی بر رویکرد سازندهگرایی و گروه کنترل به شیوهی مرسوم آموزش دیدند. ابزار سنجش شامل پرسشنامههای انگیزش تحصیلی (ولرند و همکاران، 1992) و خلاقیت عابدی (1372) بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که الگوی چرخهی یادگیری مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی بر افزایشانگیزش تحصیلی، خلاقیت و مولفههای آن شامل سیالی، بسط، ابتکار و انعطافپذیری تاثیر مثبت و معناداری داشته است (01/0>P). نتیجهگیری: بر اساس نتایج حاصل، میتوان از ارائه مداخلهی مبتنی بر الگوی چرخهی یادگیری مبتنی بر رویکرد سازندهگراییبرای افزایش انگیزش تحصیلی، خلاقیت و مولفههای آن (سیالی، بسط، ابتکار و انعطافپذیری) در کلاسهای درسی استفاده کرد.
Objective: The study aimed to investigate the effect of the learning cycle model based on the Constructivist approach on students’ academic motivation and creativity in female students of 7th grade. Method: The study method was sub-experimental with pretest-posttest and followed up with a control group. The study population consisted of all 7th grade female students of Sabzevar city in the academic years 2015-2016. 56 female students were selected by available sampling method, then they divided randomly into 2 groups: experimental group (28 people) and control group (28 people). The experimental group educated 14 sessions that each session was 70 minutes by learning cycle model based on the constructivist approach and the control group was taught by the traditional method. Data collection tools were included academic motivation scale (Vallerand et al, 1992) and Abedi creativity questionnaire (1993). To analyze data, multivariable covariance was used. Results: The results showed that the learning cycle model based on the constructivist approach has a significant effect on students’ academic motivation, creativity, and its components included fluency, elaboration, innovation, and flexibility (PConclusion: Based on the results, the model is effective in increasing academic motivation, creativity and its components (fluency, elaboration, initiative, and flexibility) and can be used as a model for teaching in classrooms.
ملخص الجهاز:
تأثير تدريس الگوي چرخه ي يادگيري مبتني بر رويکرد سازنده گرايي بر انگيزش تحصيلي و خلاقيت دانش آموزان دختر پايه ي هفتم The Effectiveness of Learning Cycle Model Based on Constructivist Approach on Students’ Academic Motivation and Creativity in Female Students of 7th Grade عليمحمد ناعمي ١*، علي کريمي ٢، سمانه فقيهي 3 دريافت مقاله : ١٣٩٧/١١/٢٥ پذيرش مقاله : ١٣٩٨/٠٩/٢٢ چکيده هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير الگوي چرخه ي يادگيري مبتني بر رويکرد سازنده گرايي بر انگيزش تحصيلي و خلاقيت دانش آموزان انجام شد.
يافته ها: نتايج نشان داد که الگوي چرخه ي يادگيري مبتني بر رويکرد سازنده گرايي بر افزايش انگيزش تحصيلي ، خلاقيت و مؤلفه هاي آن شامل سيالي، بسط ، ابتکار و انعطاف پذيري تأثير مثبت و معناداري داشته است (٠٠١ کليد واژه ها.
نتايج پژوهش ساراک و تارهان (٢٠١٧) حاکي از آن است که استفاده از آموزش چند رسانه اي به کمک الگوي يادگيري چرخه اي هفت مرحله اي بر پيشرفت تحصيلي و بازيابي دانش آموخته شده در درس علوم نسبت به روش تدريس سنتي تأثير مثبت و معناداري دارد.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير روس تدريس مبتني بر الگوي چرخه ي يادگيري هفت مرحله اي با رويکرد سازنده گرايي بر انگيزش تحصيلي ، خلاقيت و مؤلفه هاي آن شامل سيالي ، بسط ، ابتکار و انعطاف پذيري در درس علوم تجربي دانش آموزان دختر پايۀ هفتم انجام شد.
“Effect of 5E Learning Model on Academic Achievement, Attitude and Science Process Skills: Meta-analysis Study”, Journal of Education and Training Studies, 5(11), 157-170.