خلاصة:
بازاریابی یک فرایند برنامهریزی و اجرای قیمتگذاری، توزیع و پیشبرد فروش کالاها، نظریات (ایدهها) و خدمات بهمنظور مبادله چیزهایی است که منجر به دستیابی به اهداف شخص، گروه و یا سازمان میشود. امروزه بازاریابی الکترونیک بهعنوان فلسفه جدید و یک فعالیت کسبوکار مدرن شامل بازاریابی کالاها، خدمات، اطلاعات و ایدهها از طریق اینترنت و ابزار الکترونیکی دیگر شناختهشده است. با مروری بر مطالعات انجام شده در این زمینه مشخص میشود که تعاریف مختلفی از سوی نویسندگان برای بازاریابی الکترونیک ارائهشده است که هرکدام از یک دیدگاه خاص آن را مورد توجه قرار دادهاند. بر همین اساس واژه بازاریابی در این پژوهش از نظر تعریف با تنوع بسیاری روبروست و تعریف واحدی از آن ارائه نشده است. با انجام این مقاله، ما قصد داریم شکلگیری بازاریابی الکترونیک را مورد مطالعه قرار دهیم و نیز تاثیرات آن را در فروش بر اساس نظرات دیگر نویسندگان، مرور و مطالعه نماییم.
ملخص الجهاز:
با مروری بر مطالعات انجام شده در این زمینه مشخص میشود که تعاریف مختلفی از سوی نویسندگان برای بازاریابی الکترونیک ارائهشده است که هرکدام از يك ديدگاه خاص آن را مورد توجه قرار دادهاند.
مقدمه بازاریابی الکترونیک بهعنوان یک فعالیت مبتنی بر تکنولوژی، یکی از جنبههای اصلی و مهم بازاریابی است که شامل استفاده از اینترنت و تکنولوژیهای تعاملی دیگر برای ایجاد مذاکره میان سازمان و مشتریانش میباشد ( (Coviello, Milley, Marcolin, 2001).
با مروری بر ادبیات مشخص میشود که تعاریف مختلفی از سوی نویسندگان برای بازاریابی الکترونیک ارائهشده است که هرکدام از يك ديدگاه خاص آن را مورد توجه قرار دادهاند.
(Chaffy, 2002) استراس و ريموند بازاریابی الکترونیک را به این صورت تعریف میکنند: استفاده از داده الکترونیکی و برنامهها برای برنامهریزی و اجرای مفهوم، توزیع و قیمتگذاری ایدهها، کالاها و خدمات برای ایجاد تبادلاتی که منجر به رضایت افراد و نیل به اهداف سازمانی گردد (Straus & Frost, 2001).
همانطور که مشخص است برخی از پژوهشگران تعریف بازاریابی الکترونیک را به اینترنت محدود میکنند (Hooley, Saunders, & Piercy) در حالیکه عدهای دیگر تکنولوژیهای متعدد را همانند مرکز الکترونیکی فروش و پایگاه داده مشتری کامپیوتری را نیز بر میشمارند (Strauss, El-ansary, & Frost, 2006).
, 2004; Lagrosen, 2005) اینترنت بهعنوان پردامنهترین رسانهها، تغییرات بیشماری را در حوزه بازاریابی ایجاد کرده است و این قابلیتها بسیاری از حوزهها را در بازاریابی تحت تأثیر قرار داده است: بخشبندی و هدفگذاری، قیمتگذاری، خدمات به مشتری و مدیریت روابط مشتری، بستهبندی، ارتباطات بازاریابی، پیشبرد، کانال توزیع و زنجیره ارزش، بازاریابی جهانی و علامت تجاری (آذر & باقری کنی، تابستان 84).