خلاصة:
هدف:هدف از این پژوهش بررسی الگوی گرفتن قلم در دانشآموزان کمتوان ذهنی و رابطه آن با برخی عوامل مهم است.روش:در این پژوهش که از نوع مطالعات همبستگی است 157 دانشآموز در پایههای اول تا پنجم مدارس استثنایی دخترانه و پسرانه شهرری در سال تحصیلی 85-1384 مورد بررسی قرار گرفته و پس از کنار گذاشتن دانشآموزانی که متغیرهای کنترل(مشکلات آناتومیکی،نورولوژیکی،ارتوپدی،عیوب بینایی که با عینک قابل اصلاح نباشند،عیوب شنوایی که با سمعک قابل اصلاح نباشند،رشدی و رفتاری)در آنان مشاهده شده بود،126 کمتوان ذهنی آموزشپذیر(53 دختر و 73 پسر)در دامنه سنی 9 تا 19 سال در تحقیق شرکت کردند و چک لیست دستنویسی محقق ساخته برای آنان اجرا شد.یافتهها:آزمون همبستگی نشان داد که الگوی گرفتن قلم با دستنویسی(381/0- r و0001/0> (p رابطه مثبت معنادار دارد.رابطه معناداری بین الگوی گرفتن قلم و سرعت دستنویسی این دانشآموزان وجود ندارد.الگوی گرفتن قلم بین دانشآموزان راستدست و چپدست،بین دختران و پسران،بین دانشآموزان دارای نشانگان داون و بدون این نشانگان،تفاوت معنادار ندارد.نتیجهگیری:با توجه به وجود رابطه بین دستنویسی و الگوی گرفتن قلم،احتمالا یکی از راههای بهبود دستنویسی دانشآموزان کمتوان ذهنی تسهیل الگوی گرفتن قلم صحیح است.
Objective: This survey research investigates the relationship between pencil grip and some important factors in students with mental retardation.
Method: 126 students with mental retardation (53 girls and 73 boys)، ranging from 9 to 19 educating in grades 1st to 5th in two exceptional children schools in Shahr-e Rey، were assessed. Those students having anatomical، neurological، orthopedic، behavioral، severe vision and hearing difficulties were already excluded. A handwriting checklist developed by the researchers was administered.
Results: Correlation coefficient showed that there exists a significant positive relationship between pencil grip and handwriting (r = 0/381، p < 0/0001). No meaningful relationship was observed between pencil grip and handwriting speed. Also، no meaningful difference was found between right- or left-handed students، between males and female students، between students with and without Down s syndrome.
Conclusion: This study stresses on the corrective treatments for pencil grip that may help better handwriting.
ملخص الجهاز:
روش:در این پژوهش که از نوع مطالعات همبستگی است 157 دانشآموز در پایههای اول تا پنجم مدارس استثنایی دخترانه و پسرانه شهرری در سال تحصیلی 85-1384 مورد بررسی قرار گرفته و پس از کنار گذاشتن دانشآموزانی که متغیرهای کنترل(مشکلات آناتومیکی،نورولوژیکی،ارتوپدی،عیوب بینایی که با عینک قابل اصلاح نباشند،عیوب شنوایی که با سمعک قابل اصلاح نباشند،رشدی و رفتاری)در آنان مشاهده شده بود،126 کمتوان ذهنی آموزشپذیر(53 دختر و 73 پسر)در دامنه سنی 9 تا 19 سال در تحقیق شرکت کردند و چک لیست دستنویسی محقق ساخته برای آنان اجرا شد.
3. الگوی غیرعادی گرفتن قلم،باعث ناتوانی کودک در استفاده کنترل شده و ظریف از حرکات شست و انگشتان در حرکت دادن قلم میشود که ناشی از فضای بین شستی بسته و سفت است(بن بو،1990،نقل از آماندسون،2001).
نادرتبار(1377)،در تحقیقی بر روی 120 دانشآموز دختر و پسر عادی به این نتیجه رسید که میانگین نمره شیوهء گرفتن مداد در دانشآموزان خوشخط و بدخط دارای تفاوت معنادار است.
جدول 4-شاخصهای آماری آزمون t مستقل (تصویرتصویر) همان طور که در جدول 4 ملاحظه میشود در این تحقیق با استفاده از آزمون t مستقل بین دانشآموزان راستدست و چپدست از نظر نمره آزمون دستنویسی تفاوت معناداری مشاهده نشد (299/0- (p .
در این پژوهش مشاهده شد که بین دانشآموزان دختر و پسر از نظر گرفتن الگوی گرفتن قلم تفاوت معناداری(646/0- (p وجود ندارد(جدول 4).
5/48 درصد دانشآموزان کمتوان ذهنی شهر ری قادر به گرفتن قلم به روش صحیح نبودند و این دانشآموزان نمرات دستنویسی پایین داشتند.