خلاصة:
هدف:این پژوهش با هدف مقایسهء ویژگیهای زبانشناختی دانشآموزان تیزهوش و عادی انجام گرفت.روش:تحقیق حاضر از طرحهای علی- مقایسهای است و جامعه آماری آن را دانشآموزان تیزهوش و عادی دختر در پایههای اول تا سوم ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 78-6831 تشکیل دادند که در محدوده سنی شش تا هشت سال و یازده ماه بودند.از طریق نمونهگیری چندمرحلهای از بین نواحی مختلف آموزشوپرورش شهر اصفهان،با استفاده از آزمون هوشی کاتل فرم الف،دانشآموزان تیزهوش و عادی مشخص و انتخاب شدند.حجم نمونه در هر گروه تیزهوش و عادی 06 نفر و مجموع کل نمونه 021 دانشآموز بودند.برای اندازهگیری ویژگیهای زبانشناختی،از آزمون رشد زبان (told-P 3) 1استفاده شد.یافتهها: دادههای به دست آمده با استفاده از روش مانوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.تحلیل و مقایسه نتایج مانوا نشان داد که بین میانگین نمرات دانشآموزان تیزهوش و عادی در زمینه ویژگیهای زبانشناختی،تفاوت معناداری وجود دارد(0/1000>P).تفاوت میانگینها نشان داد که نمرات دانشآموزان تیزهوش در مقایسه با دانشآموزان عادی در حوزههای زبان گفتاری،گوش کردن،سازماندهی،صحبت کردن،معنیشناسی و نحو بیشتر است.نتیجهگیری:نتایج براساس بنیادهای نظری مورد بحث قرار گرفت.براساس یافتههای به دست آمده میتوان گفت که دانشآموزان تیزهوش در نمونهء مورد پژوهش نسبت به دانشآموزان عادی در ویژگیهای زبانشناختی برتری دارند.
Objective: This research compared linguistic characteristics in gifted and non gifted female students in 1st to 3rd elementary graders in Isfahan.
Method: The sample was selected by multiphasic sampling from different educational areas in Isfahan. The sample included 60 gifted and 60 normal students ageing 6 to 8:11، and were evaluated by Cattell Intelligence Test - A form. Linguistic characteristics were measured by Test of Language Development.
Results: The data were analyzed by multivariate analysis of variance (MANOVA). The analysis of results demonstrated that there was significant difference in linguistic characteristics between two groups (P< 0/0001).
Conclusion: The results are discussed theoretically، and some clinical implications have been suggested.
ملخص الجهاز:
تحلیل و مقایسه نتایج مانوا نشان داد که بین میانگین نمرات دانشآموزان تیزهوش و عادی در زمینه ویژگیهای زبانشناختی،تفاوت معناداری وجود دارد(0/1000>P).
در خصوص به کارگیری یافتهها میتوان گفت که زبان یکی از بخشهای عمدهء نظام روانی و بالاخصشناختی است و با توجه به نظریههای متعارضی که در خصوص رابطه زبان،تفکر و شناخت وجود دارد،این پژوهش میتواند در بخش بنیادی برای تأیید برخی از نظریات مطرح شده در خصوص رابطه زبان و شناخت مورد استفاده قرار گیرد؛علاوه بر این با توجه به تفاوتهای به دست آمده بین دانشآموزان تیزهوش و عادی در ویژگیهای زبانشناختی میتوان در کنار آزمونهای هوشی در تشخیص کودکان تیزهوش،به بررسی ویژگیهای زبانشناختی به مثابهء بخش مکملی در تشخیص و شناسایی این کودکان پرداخت.
روش اجرا آزمون هوشی کاتل به صورت گروهی اجرا شد و دانشآموزان با توجه به هوشبهر به دست آمده به دو گروه تیزهوش و عادی تقسیم شدند.
در این پژوهش سعی شده است تا با مقایسه دانشآموزان تیزهوش و عادی در حوزه ویژگیهای زبانشناختی،به شناخت شباهتها و تفاوتهای آنها در این زمینه کمک شود.
معنادار بودن تفاوت دو گروه در بهره گوش کردن بیانکنندهء آن است که دانشآموزان تیزهوش در مهارتهای زبان دریافتی و به عبارتی در درک گفتار نسبت به دانشآموزان عادی، موفقتر عمل میکنند.
ولی نتایج به دست آمده در این پژوهش بیانکنندهء این است که نمرات دانشآموزان تیزهوش در مهارتهای بیانی و دریافتی نسبت به دانشآموزان عادی تفاوت معناداری دارد و نمرات مربوط به خردهآزمونهای تواناییهای بیانی(صحبت کردن)نسبت به خردهآزمونهای دریافتی(گوش کردن)در دانشآموزان تیزهوش بیشتر است.