Abstract:
مستشرقان شبهههای مختلفی را در موضوعهای گوناگون از قبیل عقائد، عبادات، سیره سیاسی و نیز ویژگیهای فردی و اجتماعی پیامبر اعظم9 مطرح کردهاند که همه آنها بدون مطالعه دقیق منابع اسلامی درباره آن حضرت اظهار شدهاند.مقالهحاضر به بخشی از آرا و شبهههای مستشرقان درباره سنت پیامبر اکرم9پرداخته است. توحید و اعتقاد به یگانگی خداوند، امی بودن پیامبر اکرم9، تشریع فریضه نماز، برخورد پیامبر اکرم9با ادیان دیگر و نوع نگرش آن حضرت به عیسی7 از جمله مباحثی است که در این نوشتار مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
Machine summary:
"سنت مورد بحث خاورشناسان هم همان معنای مورد نظر شافعی و محدثان است؛ چون آنها (خاورشناسان) علاوه بر قول، فعل و تقریر پیامبر اکرم9 صفات فردی و اجتماعی آن حضرت9 را نیز به طور دقیق مورد بررسی قرار داده، شبهات خود را در این باره مطرح کردهاند که نشانگر توجه آنان به صفات آن حضرت میباشد.
در اینجا لازم است اولا به تعداد رکعات بیان شده در قرآن و در حدیث پیامبر9 و نیز در فقه اسلامی نظر بیفکنیم تا ثابت شود که تعداد رکعات نماز یا تعداد اصل نماز و کیفیت خواندن آن در اسلام ربطی به یهودیت ومسیحیت ندارد و اگر در برخی موارد بین نماز در اسلام و دو دین آسمانی دیگر (یهودیت و مسیحیت) شباهتی وجود دارد، این دلیل تقلید پیامبر9 از یهودیان و اخذ اصل تشریع نماز از دین یهودیت و مسیحیت نیست؛ چون از آن جا که خطوط کلی ادیان الهی از آغاز تا فرجام، همگون و هماهنگ است (یعنی در مبدأ و مقصد اختلافی با هم اختلاف ندارند، ولی در شرایع و بایدها و نبایدهای عملی و متناسب با زمان و مکان متفاوتاند)، هرگز اسلام از آنها اخذ نشده است.
پس اگر پیامبر اکرم9 یهودیان یا مسیحیان را مورد نکوهش قرار داده است، به دلیل عقیده غیر توحیدی آنهاست تا آنجا که حتی انبیاء خودشان (حضرت موسی و حضرت مسیح) نیز بنیاسرائیل را به دلیل چنین عقاید شرکآلودی توبیخ و تقبیح کردند؛ بنابراین، جهاد علیه فرهنگ وعقیده غلط وظیفه همة انبیاست و این به معنای ضدیت و مخالفت پیامبراکرم9 با کلیت دین بنیاسرائیل نیست."