Abstract:
بر مبنای دو متغیر سطح تحصیلات و وضعیت اشتغال، میزان خشم مادران دارای فرزند استثنائی (دیرآموز و عقبمانده عقلی) بررسی شد. 100 مادر دارای فـرزند دیرآموز و عقبمانده عقلی آموزشپذیر، پرسشنامه خشم چند بعدی (سیگل، 1986) با زیرمقیاسهای برانگیختگی خشم، موقعیتهای فـراخوان خشم، نگـرش خصمانه، خشم بیـرونی و خشم درونی و فـرم اطلاعات جمعیتشناختی را تکمیل کردند. نتایج تحلیل واریانس دو راهه نشان دادند سطح تحصیلات با میزان برانگیختگی خشم و خشم درونی ارتباط معنادار دارد و مادران با سطح تحصیلات بالاتر از سطوح پایینتر برانگیختگی خشم و خشم درونی برخوردارند.
Machine summary:
A. in Psychology of Exceptional Children Javad Poor Karimi Akram Parand Ph. D Candidate Ph. D Candidate in Teacher Training University University of Tehran Abstract he level of anger in mothers of mentally retarded and slow learning children was compared based on their level of education and employment status.
متغیرهای جمعیتشناختی گروه نمونه متغیر n % سطح تحصیلات دیپلم و پایینتر 65 67 لیسانس و بالاتر 32 33 اشتغال شاغل 14 5/17 خانهدار 80 5/82 پرسشنامه خشم چند بعدی (سیگل، 1986) شامل 38 سـؤال است که به صورت خودگزارشدهی2 و به منظور ارزیابی خشم به عنوان یک سازه چند بعدی طراحی شده است و پنج بعد خشم را اندازهگیری میکند: 1) برانگیختگی خشم3: فراوانی، مدت و شدت احساسهای خشمگینانهای کـه اشخاص بهطور معمول در مـواجهه با محرکهـای برانگیزاننده تجربه میکنند؛ 2) موقعیتهای فراخوان خشم4: شدت خشمی که فرد نسبت به موقعیتهای محرک خشم نشـان میدهد؛ 3) نگرش خصمانه5: سازهای بازخـوردی است و با زمینه بدگمانی و بیزاری و بدرفتاری خودخواهانه و آسیبزننده آشکار میشود؛ افراد مستعد ممکن است بسیاری از موقعیتها را تهدیدکننده و منفی ارزیابی کنند؛ 4) خشم بیرونی6: بیان خشم به صورت رفتار پرخاشگرانه کـلامی یـا جسمانی نسبت به دیگران یا اشیـا است؛ 5) خشم درونی7: شیوهای که در آن افراد خشم خود را بازداری یا سرکوب میکنند.
تفکیـک مادران به دو گروه با سطح تحصیلی لیسانس و بالاتر و دیپلم و پائینتر از آن نیز نشان داد که ابعاد برانگیختگی خشم، خشم درونی و خشـم بیرونی، با افـزایش سطـح تحصیلات مادران کاهش مییابد.