Abstract:
هدف پژوهش حاضر ارزیابی تفاوتهای جامعهشناختی در میان چهارصد نفر از زنان هجده تا چهل سال جامعة آماری زنان شهر شیراز است. نمونة آماری پژوهش بر پایة روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شده است و دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامة بسته ساختاریافته جمعآوری شده است. پرسش اصلی تحقیق این است که آیا میان زنان هجده تا چهل سال سنتگرا و نوگرای شهر شیراز از نظر سرمایة اجتماعی، سرمایة فرهنگی، مصرف رسانهای، دینداری، سن و پایگاه اجتماعی اقتصادی تفاوت معناداری وجود دارد یا خیر؟ آرای گفتمانی میشل فوکو و لاکلا و موفه، چارچوب تئوریک پژوهش را تشکیل میدهند. در این مطالعه، نگرشهای پاسخگویان دربارة خانواده و ازدواج، حقوق زنان، روابط اجتماعی زن و مرد و حجاب و عفت که در پارادایم سنت و تجدد نظام معنایی خاص خود را دارند، استخراج و تفاوتهای میان زنان سنتگرا و نوگرا در میزان متغیرهای مندرج در صدر چکیده شناسایی شد. بر اساس یافتههای توصیفی، میانگین گرایش زنان به گفتمانهای معطوف به سنت برابر با 1/67 (از 100) و میانگین گرایش آنان به گفتمانهای نوگرا برابر با 4/63 (از100) است. نتایج استنباطی پژوهش نشان میدهد میزان سرمایة اجتماعی، دینداری و سن زنان سنتگرا بهگونهای معنادار بیش از همتایان نوگرای آنهاست؛ بهطور متقابل، میزان سرمایه فرهنگی و مصرف رسانهای زنان نوگرا بهشکلی معنادار از زنان سنتگرا پیشی میگیرد؛ میان دو گروه یادشده زنان، از حیث پایگاه اجتماعی اقتصادی تفاوت معناداری مشاهده نشد.
The present paper seeks to evaluate the sociological differences among 400 women aged 18 to 40 years old living in Shiraz. The sample was selected through multi-stage random cluster sampling. The main question is whether or not there is a significant difference between traditionalist and modernist women aged 18 to 40 in Shiraz in terms of social capital، cultural capital، media consumption، religiosity، age and socioeconomic position. The descriptive finding is that the mean score of women inclination towards traditionalist discourses is % 67/1 and the mean score of their inclination towards modernist discourses is % 63/4. The results indicate that the scale of traditionalist women's social capital، religiosity and age is significantly more than that of their modernist counterparts. Conversely، modernist women's cultural capital and media consumption is significantly more than that of traditionalist women. No significant difference was detected between these two groups in terms of socioeconomic position.
Machine summary:
"جدول (1): گونهشناسی گفتمانهای اجتماعی زنان گفتمانهای اجتماعی زنان شرح کلی نظریه گفتارهای معطوف به سنت تأکید بر تفاوت جسمی و روحی زنان و مردان و نظام حقوقی و تکلیفی متفاوت برآمده از آن، اولویت حضور زن در خانواده در مقایسه با محیط بیرون، هویت انسانی برابر زن و مرد همزمان با وجود تفاوت زن و مرد در برخی حوزهها، جواز و ترجیح مشارکت اجتماعی زنان، تبیین کلامی تفاوتهای حقوقی زن و مرد گفتارهای نوگرا امکان دستبابی به اهداف برابرطلبانة زن و مرد با تحولات قانونی و سیاسی (گفتمانهای فمنیستی) تغییر شکل نظام اقتصادی سرمایهداری با حذف مالکیت خصوصی و خانوادة بورژوازی جنسیت در قالب نظام پدرسالاری محوریترین ساختار ستمگری حاکمیت سوسیالیسم، اصلاح همزمان نظام اقتصادی، فرهنگی و روانشناختی جامعه تغییر مبنایی روشهای استنباط احکام و تغییر بنیانی در معارف اسلامی، توجیه گزارههای مرتبط با حقوق غربی زنان به شیوة اسلامی، عرضی و تاریخی بودن بودن احکام مقررات زنان، عدالت مبنای رد و پذیرش احکام، عصری بودن مفهوم و مصادیق عدالت، تصدیق عقلا ملاک عادلانه یا ناعادلانه بودن احکام (گفتمان روشنفکری دینی) چارچوب نظری نظریة تأسیس گفتمانی فوکو و نظریة ربطی گفتمان لاکلا و موفه چارچوب نظری نوشتار حاضر را تشکیل میدهند."