Abstract:
اﺛﺒﺎت ﻧﻈﺮﻳﺔ اﺗﺤﺎد ﻋﺎﻗﻞ و ﻣﻌﻘﻮل و ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ اﻳﺮادات اﺑﻦ ﺳـﻴﻨﺎ ﺑـﺮ اﻳـﻦ ﻣﺴـﺌﻠﻪ، از ﺟﻤﻠﻪ اﺑﺘﻜﺎرات و ﻧﻮآوریﻫـﺎی ﻓﻠﺴـﻔﻲ ﺻـﺪراﻟﻤﺘﺄﻟﻬﻴﻦ ﺑـﻪﺷـﻤﺎر ﻣـﻲرود. ﻋﻼﻣـﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﻳﻲ ﺑﺎ وﺟﻮد اﻧﺘﻘﺎداﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻳﻜﻲ از ﺑﺮاﻫﻴﻦ ﺻـﺪراﻟﻤﺘﺄﻟﻬﻴﻦ دارد، ﺧـﻮد اﺗﺤـﺎد ﻋﺎﻗﻞ و ﻣﻌﻘﻮل را ﻣﻲﭘﺬﻳﺮد و ﺑﺮای اﺛﺒﺎت آن روش ﺟﺪﻳﺪی را ﺑﻪﻛـﺎر ﻣـﻲﮔﻴـﺮد. در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﻋﻼوهﺑﺮ ﺑﺮرﺳﻲ اﻧﺘﻘﺎدی ﺑﺮﻫﺎن ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﻳﻲ، از وﺟـﻮه اﻓﺘـﺮاق دﻳـﺪﮔﺎه ﻋﻼﻣﻪ و ﺻﺪراﻟﻤﺘﺄﻟﻬﻴﻦ در اﻳﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﺤﺚ ﺧﻮاﻫﻴﻢ ﻛﺮد.
Machine summary:
ﺗﻘﺮﻳﺮ و ﺗﺸﺮﻳﺢ دﻟﻴﻞ ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﻳﻲ ﺑﺮ اﺗﺤﺎد ﻋﺎﻗﻞ و ﻣﻌﻘﻮل ﻋﻼﻣﻪ ﺑﺮﻫﺎن ﺧﻮد ﺑﺮ اﺗﺤﺎد ﻋﺎﻗﻞ و ﻣﻌﻘﻮل را ﭼﻨﻴﻦ ﺗﻘﺮﻳﺮ ﻣﻲﻛﻨﺪ: »اﮔﺮ ﻣﻌﻠﻮم ﺣﺼﻮﻟﻲ ﻗﺎﺋﻢ ﺑﻪ ﻧﻔﺲ ﺧﻮد ]ﺟﻮﻫﺮ[ ﺑﺎﺷﺪ وﺟﻮد آن ﻧﻔﺴـﻲ ]ﻟﻨﻔﺴـﻪ[ اﺳـﺖ، در ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ وﺟﻮد ]ﻟﻐﻴﺮه[ ﺑﺮای ﻋﺎﻟﻢ دارد؛ ﭘﺲ ﺑﻪ ﺟﻬﺖ اﻣﺘﻨﺎع اﻳﻦ ﻛﻪ وﺟﻮدی ﺗﻮأﻣـﺎ ﻟﻨﻔﺴـﻪ و ﻟﻐﻴﺮه ﺑﺎﺷﺪ، ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺎ ﻣﻌﻠﻮم ﻣﺘﺤﺪ اﺳﺖ.
ﭘﺲ ﺑﻪﻧﻈﺮ ﻣﻲآﻳﺪ در ﺑﺮﻫﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻋﻼﻣﻪ ﺑﺮای اﺛﺒﺎت اﺗﺤﺎد ﻣﻴﺎن ﻋﺎﻗﻞ و ﻣﻌﻘﻮل اﻗﺎﻣﻪ ﻛـﺮد، ﻣﻘﺼﻮد از اﺗﺤﺎد، در ﻣﻮرد اﺗﺤﺎد ﻧﻔﺲ ﺑﺎ ﻣﻌﻠﻮﻣﻲ ﻛﻪ ﻗﺒﻼ ﻓﺎﻗﺪ آن ﺑﻮده اﺳﺖ، اﺗﺤﺎد رﻗﻴﻘﺖ ﺑﺎ ﺣﻘﻴﻘﺖ اﺳﺖ ﺑﺎ ﻣﻮﺟﻮد ﻣﺠﺮد ﻣﺜﺎﻟﻲ و ﻋﻘﻠﻲ، ﻛﻪ ﻣﻨﻌﻮت، ﻛﻪ ﻫﻤﺎن ﻧﻔﺲ اﺳﺖ، در ﻣﺮﺗﺒـﻪای از ﻣﺮاﺗﺐ وﺟﻮد ﻧﺎﻋﺖ ﻛﻪ ﻣﻮﺟﻮد ﻣﺠﺮد اﺳﺖ، واﻗﻊ اﺳﺖ و راﺑﻄﺔ آنﻫﺎ ﻫﻤﺎن راﺑﻄﺔ ﻋﻠـﻲ و ﻣﻌﻠﻮﻟﻲ اﺳﺖ، زﻳﺮا ﻫﻤﺎنﻃﻮر ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ در ﻧﻈﺮ ﻋﻼﻣﻪ، ﻣﻮﺟﻮد ﻣﺠﺮد ﻣﺜﺎﻟﻲ ﺣﺎوی ﺗﻤـﺎﻣﻲ ﺻﻮر ﺟﺰﺋﻲ ﺑﻪﻧﺤﻮ اﺟﻤﺎل ﺑﻮده و ﻣﻮﺟﻮد ﻣﺠﺮد ﻋﻘﻠﻲ ﻧﻴﺰ دارای ﻫﻤﺔ ﺻﻮر ﻋﻘﻠﻲ ﺑﻪﺻـﻮرت اﺟﻤﺎﻟﻲ اﺳﺖ، ﻟﺬا آن دو ﻣﻮﺟﻮد در ﻧﺴﺒﺖ ﺑﺎ ﻣﺎ ﺟﻨﺒﺔ ﻋﻠﻲ دارﻧﺪ.
ج( ﻣﻄﻠﺐ دﻳﮕﺮ ﺗﻮﺟﻪ ﻋﻼﻣﻪ ﺑﻪ ﻧﺤﻮة ﻋﻠﻢ ﺑﻪ اﻋﺮاض اﺳﺖ، ﻛﻪ اﺷﺎره ﻛﺮدﻧﺪ اﮔﺮ ﻣﻌﻠـﻮم ﻋﺮض ﺑﺎﺷﺪ، درواﻗﻊ ﻋﺮض ﺑﺮای آن ﺟﻮﻫﺮ ﻣﺠﺮد اﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻔﺲ ﺑﺎ آن ﺟﻮﻫﺮ ﻣﺘﺤﺪ ﺷـﺪه و از ﻫﻤﻴﻦ ﻃﺮﻳﻖ ﺑﺎ ﻋﺮض آن ﻫﻢ ﻣﺘﺤﺪ ﻣﻲﺷﻮد و در ﺟﺎﻳﻲ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ ﻛﻪ ﺻﺪراﻟﻤﺘﺄﻟﻬﻴﻦ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺗﻮﺟﻪ ﺧﺎﺻﻲ ﻛﺮده ﺑﺎﺷﺪ.